Christian Dior: The Man behind the Myth – Christian Dior, le couturier et son double (2005)
Regie: Philippe Lanfranchi | 53 minuten | documentaire
Hij is de uitvinder van de ‘New Look’: Christian Dior (1905-1957). Na de Tweede Wereldoorlog was er in Europa de behoefte aan luxe en romantiek. Dior, die een jaar eerder zijn eigen modehuis opende, voelde dat haarfijn aan en introduceerde in de lente van 1947 een elegante kledinglijn in zandlopervorm. De ‘New Look’ – zoals de pers zijn mode noemde – was de herontdekking van de pracht uit een ver verleden en de vormgeving van de nieuwe, elegante vrouw. In de jaren die volgden zou Dior als geen ander de mode van jonge vrouwen dicteren. Overigens kreeg hij behalve veel lof ook de nodige kritiek. Sommigen waren van mening dat de enorme hoeveelheden stof – in een avondjurk ging wel tachtig meter! – een grote verspilling waren in deze tijd van schaarste. Maar Dior trok uiteindelijk aan het langste eind: iedereen die er het geld voor had liep rond in zijn creaties. De weelderige sprookjesjurken, de klokrok, de wespentaille, complexe borduursels en geaccentueerde boezems bepaalden vanaf nu het modebeeld. Niet alles zat even comfortabel, maar daar hoorde je niemand over.
Over Christian Diors korte maar boeiende leven zijn heel wat boeken geschreven. De modeontwerper schreef zelf ook het nodige op in zijn dagboeken. Een deel van dat materiaal is gebruikt in de documentaire ‘Christian Dior: The Man Behind the Myth’ (2005) van Philippe Lanfranchi. Ook de memoires van Suzanne Luling, die Dior al sinds zijn jonge jaren in Normandië kende en een van zijn trouwste medewerksters was, zijn als bron aangewend. Citaten (in de ik-vorm) uit deze boeken worden voorgelezen, waarmee de kijker het verhaal in wordt getrokken. Alsof Dior en Luling zelf aan het woord zijn. In chronologische volgorde worden het levensverhaal van Dior en de ontstaansgeschiedenis van zijn befaamde modehuis verteld. Zijn fascinatie voor zijn moeder, zijn liefde voor het Normandië uit zijn jeugd en zijn voorliefde voor de Belle Epoque waarin hij opgroeide, drukken een onuitwisbaar stempel op zijn leven en werk. Hoewel zijn familie hem liever in een politieke functie ziet, rolt Christian dankzij zijn kunstenaarsvrienden in Parijs de modewereld in.
Centraal in de film staat de gespleten persoonlijkheid die Dior naar zijn eigen mening had. Aan de ene kant was hij de gevierde modeontwerper die constant in de schijnwerpers stond, maar echt gelukkig voelde hij zich niet in die rol. Veel liever trok hij zich terug op het platteland, want van aandacht hield hij totaal niet. Maar aan zijn geniale creatieve driften kon hij niet anders dan gehoor geven. Hij werkte vol overgave en zo gepassioneerd dat het hem uiteindelijk zijn leven kostte, zo beweert een aantal van de geïnterviewden die Lanfranchi voor de camera haalt. Onder hen collega-modeontwerpers, die het vak van Dior leerden (Jean Louis Scherrer) of die de fakkel (veel) later van hem overnamen (John Galliano). Ook voormalige werknemers van Dior komen aan het woord. Grote afwezige is Yves Saint Laurent (1936-2008), de man die na Diors vroegtijdige en onverwachte overlijden in 1957 al op 21-jarige leeftijd het roer over moest nemen van het modehuis Dior en na enkele magere jaren de zaak weer op de kaart zette met zijn gewaagde en vernieuwende ontwerpen.
‘Christian Dior: The Man Behind the Myth’ is een prachtig historisch portret over een van de belangrijkste persoonlijkheden uit de modewereld die een onuitwisbaar stempel zette op de ontwikkeling van de mode in de twintigste eeuw. Op de vraag hoe de man met het vrij alledaagse uiterlijk, die helemaal niet hield van de buitensporigheden die bij de mode-industrie horen, zulke weelderige sprookjesjurken uit zijn hoge hoed wist te toveren, krijg je een meer dan bevredigend antwoord. Het historisch beeldmateriaal waarmee Lanfranchi zijn karakterschets aankleedt, is een welkome toevoeging. Datzelfde geldt voor de gesprekken die de regisseur heeft met mensen die direct dan wel indirect met Dior te maken hebben gehad. Jammer alleen dat Yves Saint Laurent onbereikbaar was voor commentaar. Een gesprek met hem had de film nog weer een beetje completer gemaakt. Deze documentaire is zeker een must-see voor modeliefhebbers.
Patricia Smagge