Chronicle (2012)

Regie: Josh Trank | 84 minuten | drama, thriller, science fiction | Acteurs: Michael B. Jordan, Michael Kelly, Ashley Hinshaw, Dane DeHaan, Alex Russell, Anna Wood, Joe Vaz, Luke Tyler, Matthew Dylan Roberts

Het lijkt haast onmogelijk om nog iets toe te voegen aan het superheldengenre na de vele uiteenlopende films in de afgelopen jaren. Er valt dus te vrezen voor de films die nog uitkomen, maar de voorraad van de studio’s is nog lang niet leeg. Wil een superheldenfilm nu echter nog scoren, dan moet er innovatief met het genre om worden gegaan. Zo komt ‘Chronicle’ daar als vreemde eend in de bijt tussen, voortbordurend op de hang naar realisme van de laatste jaren van films als ‘Kick-Ass’ en ‘Super 8’. De found-footage film lijkt als enige in zijn genre daadwerkelijk weer te geven wat er met mensen gebeurt als ze ineens te maken krijgen met krachten die groter zijn dan zichzelf.

Om van ‘Chronicle’ geheel een found-footage document te maken, heeft een van de drie jongens die krachten krijgt, de gehele film een camera bij zich. Hoewel zo wel erg makkelijk enkele gaten in het plot zijn opgevuld, overtuigt de film in originaliteit. Regisseur Josh Trank neemt de tijd voor de plot en heeft samen met scenarist Max Landis aan geloofwaardige karakters gewerkt, waardoor de gebeurtenissen in ‘Chronicle’ meer indruk maken dan de gemiddelde superheldenfilm. CGI wordt niet te pas en te onpas gebruikt, maar heel subtiel wordt er met effecten duidelijk gemaakt dat er niet alleen maar voordelen zitten aan de krachten. De transformatie van een superheld naar een schurk is ook zelden zo treffend weergegeven.

Concurreren met grote namen als ‘Spider-Man’ of ‘Batman’ zal ‘Chronicle’ niet kunnen. Daarvoor ontbreekt het de film aan een duidelijke held, en heeft de studio te weinig budget klaargelegd voor een grootse marketingcampagne. Maar als subtiele thriller imponeert de film met prima – hoewel soms bij vlagen grotesk – acteerwerk en een goede verhaalstructuur. Het laat zien dat er in elk genre nog innovatie mogelijk is, ook in het geval van superhelden, waar de inspiratie op leek te zijn. ‘Chronicle’ is heel spannend, niet te lang, en intrigerend. Een geweldige vernieuwing in het genre.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 15 maart 2012
DVD- en blu-ray-release: 18 juli 2012