Chubby – Bouboule (2014)

Regie: Bruno Deville | 84 minuten | komedie | Acteurs: David Thielemans, Swann Arlaud, Julie Ferrier, François Hadji-Lazaro, Lisa Harder, Amélie Peterli, Themis Pauwels, Dodi Mbemba, Yanko Vande Veegate, Simon Vervoort, Stefan Liberski, Jean-Benoît Ugeux, Françoise Boillat, Mehdi Douib, Cyril Kengne, Gérald Wauthia, Yoann Blanc, Mathurin Libert, Luca Dermond, Erwan Macq, Loïc Mercier, Anthony Delaruelle

De Frans-Zwitserse filmmaker Bruno Deville was vroeger behoorlijk zwaar. Het maakte hem het mikpunt van spot voor klasgenootjes, en zoiets vergeet je je hele leven niet. Wellicht om zijn ervaringen te verwerken, besloot hij zijn eerste speelfilm te baseren op zijn eigen jeugd. Het resultaat is ‘Chubby’ (‘Bouboule’) (2015), een hartverwarmend verhaal over een innemend dikkerdje met een hart van goud, maar ook met een groot inlevingsvermogen.

Wat Kevin (een ontwapende rol van de jonge David Thielemans) – de dikkerd uit de titel – op twaalfjarige leeftijd allemaal al te verwerken heeft, is veel. De huisarts constateert dat hij veel te zwaar is – dat wist hij zelf ook wel – en dat hij beter snel kan afvallen als hij een lang en gelukkig leven nastreeft. Zijn hart en bloedvaten zijn namelijk niet zo blij met zijn drang naar voedsel. Het nieuws van de dokter hangt als een zwaard van Damocles boven Kevins hoofd. En dus moet hij op dieet. Gelukkig maar dat hij zo’n vredige en zachtmoedige jongen is.

Maar als je twaalf bent is de tijd dat je moeder (Julie Ferrier) in je zachte, mollige wangen mag knijpen wel voorbij. Het wordt tijd om volwassen te worden en zich als een ‘man’ te gedragen. Probleem is echter dat Kevin zijn vader helemaal niet kent, en hij daardoor een vervormd beeld heeft van wat het eigenlijk inhoudt om man te zijn. De gevoelige Kevin laat zich daarom regelmatig gaan in dagdromen. Dan ontmoet hij Patrick (Swann Arlaud), die als beveiliger werkt bij het plaatselijke winkelcentrum, en zijn Duitse herder Rocco. Deze Patrick oogt en gedraagt zich als een ware commando, alsof hij zo uit het leger gestapt is. Hij heeft het dan ook regelmatig over Operation Unicorn, een geheime missie van het Franse leger. Deze Patrick beschikt over een levendige fantasie, maar heeft een wonderbaarlijke aantrekkingskracht op Kevin, die hem ziet als de stoere grote broer die hij nooit had en die hem zowel letterlijk als figuurlijk het juk van zijn overgewicht van zich af kan doen werpen. Maar is Patrick wel wie hij zegt dat hij is, of staat Kevin wederom een grote teleurstelling te wachten?

‘Chubby’ wordt niet alleen gedragen door de hartverwarmende performance van de jonge David Thielemans – die een mens van vlees en bloed neerzet; oprecht, spontaan en vriendelijk, maar ook met tekortkomingen – die zijn publiek zonder enige moeite weet in te palmen; dat deze film je raakt is zeker ook de verdienste van regisseur Bruno Deville. Hij laat ons meeleven met de jongen doordat hij de juiste balans weet te vinden tussen de onmiskenbare tragiek van het personage Kevin, en zijn goedmoedige karakter. Diezelfde balans zien we terug in de luchtige, humorvolle toon enerzijds en de meer gevoelige diepere laag anderzijds. ‘Chubby’ is een geslaagd filmdebuut van Bruno Deville, dat smaakt naar meer. En ook van de jonge David Thielemans hopen we snel meer te zien.