Cidade Baixa – Lower City (2005)

Regie: Sergio Machado |98 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Alice Braga, Harildo Deda, José Dumont, Lázaro Ramos, Wagner Moura, Tinho Bahia, Fernando De Freitas

‘Cidade Baixa’ gaat over een driehoeksverhouding tussen twee jongens en een meisje die gestrand zijn in de Braziliaanse stad Salvador de Bahia. Deco en Naldinho zijn geboren scharrelaars: soms werken ze wat, soms stelen ze wat, soms boksen ze wat, soms pimpen ze wat en soms verspelen ze wat bij hanengevechten. Karinna verdient haar geld als prostituee annex danseres in een niet al te chique club. Terwijl de relatie tussen de drie jongeren aanvankelijk puur seksueel is, gaan de jongens uiteindelijk meer voor het meisje voelen dan hun vriendschap kan verdragen.

Het moge duidelijk zijn dat het verhaal van ‘Cidade Baixa’ niet erg origineel is. Ook aan de uitwerking schort het nodige. De film bestaat uit een afwisseling van seks en geweld, met nu en dan een kort reflectief intermezzo. Hoewel Alice Braga er prima uitziet, gaan die seksscènes snel vervelen en het geweld, hoewel afwisselender, heb je na een uurtje ook wel gezien. Het is daarnaast jammer dat die knokpartijen zelden een groter geheel dienen en dat geldt ook voor de meeste seks.

Groter probleem nog is dat de karakters nauwelijks zijn uitgewerkt. De jongens zijn van het zeldzame type ruwe bolster, blanco pit. Je hebt nooit enig idee wat die jongens nou precies drijft, wat ze voelen en of er überhaupt enige authentieke persoonlijkheid in zit. Het personage van het meisje is iets meer uitgewerkt, al is het type van de zorgzame en dappere hoer nou ook niet echt origineel. Omdat al deze personages zo vlak blijven, is het onmogelijk om op te gaan in het drama, een drama dat ook een wat tegenvallende climax kent.

Wat deze film dan wel weer heeft is een broeierige intensiteit die je anderhalf uur lang in de greep houdt. Daarnaast is de schildering van de Braziliaanse zelfkant overtuigend genoeg. Knokpartijen in de pittoreske straatjes van Salvador, de armzalige schuit waarmee de jongens wat bijklussen, het eenzame kamertje van een snel opbrandende hoer, de verschrikkelijke hanengevechten. Hoewel regisseur Sérgio Machado niet over de visuele flair beschikt van landgenoot Fernando Meirelles (‘Cidade de Deus’), laat hij dit kleurrijke wereldje zien in een tegelijk aantrekkelijke en afstotende beeldenstroom.

Des te verdrietiger dat het ‘Cidade Baixa’ ontbreekt aan uitgewerkte personages en een iets steviger verhaal. Gevoegd bij de intensiteit en de geslaagde schildering van het scharrelaarsmilieu van Salvador de Bahia zou dat een prima film hebben opgeleverd. Nu blijft deze eerste volwaardige speelfilm van regisseur Sérgio Machado vooral een twijfelgeval.

Bioscooprelease: 26 oktober 2006