Cinderella (2015)

Regie: Kenneth Branagh | 113 minuten | avontuur, drama, familie, fantasie, romantiek | Acteurs: Lily James, Hayley Atwell, Richard Madden, Cate Blanchett, Helena Bonham Carter, Sophie McShera, Holliday Grainger, Stellan Skarsgård, Nonso Anozie, Derek Jacobi, Ben Chaplin, Eloise Webb, Laurie Calvert, Rob Brydon, Alex Macqueen, Leila Wong, Joshua McGuire, Ella Smith, Phoenix James, Edward Lewis French, Zizi Strallen

Walt Disney Studios neemt 65 jaar na de geanimeerde film het verhaal van Assepoester nog één maal onder handen. Het gevierde sprookje wordt deze keer verfilmd door regisseur Kenneth Branagh (‘Hamlet’, ‘Thor’), naar een scenario van Chris Weitz.

Dit is een Disney-uitvoering. Als kijker weet je wat je te wachten staat. Veel strijkorkesten op de achtergrond die je precies aangeven wanneer je welke emotie moet voelen, heldhaftige hoofdrolspelers in fantastische kostuums die zelfs bij de grootste tegenslagen altijd even ravissant blijven, dialogen die immer moraliserend en simplistisch geschreven zijn en emoties die nooit veel dieper dan de oppervlakte rijken. En toch! ‘Cinderella’ is een verrukkelijke film. Disney doet wat Disney het beste kan: betoveren.

Deze uitvoering van het sprookje, door de broertjes Grimm voor het eerst neergeschreven, is vooral gebaseerd op de iets lichtere versie van Perrault. Assepoester wordt vertolkt door de jonge Lily James, die hoewel zeer charmant, geen buitengewoon acteertalent naar het beeldscherm brengt. Dat wordt gelukkig zeer goed opgevangen door een hoop glamour en buitengewoon bekoorlijke kostuums. De ster van de film is de boze stiefmoeder, gespeeld door de fantastische Cate Blanchett. Blanchett laat weer zien wat een innemende en mooie actrice zij is. Ook Helena Bonham Carter heeft een korte maar indrukwekkende rol als goede fee en deze twee prachtvrouwen vormen de ondersteunende zuilen die ‘Cinderella’ dragen.

‘Cinderella’ heeft geweldige decors die boordevol zitten met fijne details, zoals kroonluchters in de vorm van zwanen en geheime tuintjes waar Assepoester onder de volle maan kan schommelen met haar prins. Toch is dit geen film die zich verschuilt achter een hoop pracht en praal. Bij sprookjes is het overbrengen van een moraal en het inspireren van de toeschouwer altijd het hoofddoel en daar slaagt deze ‘Cinderella’ zeer goed is. De film ontroert en verleidt en is al met al een heerlijk spektakel. Dus wat zou het dat de personages aan de vlakke kant zijn en weinig menselijk met situaties omgaan? Dat alles over geïdealiseerd wordt voorgesteld? Als daar ergens ruimte voor moet zijn dan is het wel in sprookjesland.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 18 maart 2015
DVD- en blu-ray-release: 19 augustus 2015