Cinderella II: Dreams Come True – Assepoester II-Dromen komen uit (2002)

Regie: John Kafka | 70 minuten | animatie, familie, fantasie | Engelse stemmencast: Jennifer Hale, Rob Paulsen, Corey Burton, Russi Taylor, Tress Macneille, Susanne Blakeslee, Chris Barnes, Andre Stojka | Nederlandse stemmencast: Ingeborg Wieten, Jon van Eerd, Joep Onderdelinden, Henny Orri, Ryan van den Akker, Elsje Scherjon, Fred Meijer, Wim van Rooij, Paul van Gorcu, Lotti Hellingman, Hetty Heyting, Marcel Maas, Beatrijs Sluijter

‘Assepoester II-Dromen komen uit’ is het onnodige, maar op zichzelf staand toch wel amusante vervolg op één van de meest succesvolle Disney-sprookjesverfilmingen ooit, ‘Cinderella’ (‘Assepoester’) uit 1950. De muizen Gus en Jaq (Tom en Pieter in de Nederlandse versie) waren ontevreden met het slot van het oorspronkelijke sprookje (“En ze leefden nog lang en gelukkig”) en bedachten daarop het plan om zelf maar een boek te maken met de avonturen van de nieuwbakken prinses.

Het eerste verhaal begint als Assepoester en haar prins thuiskomen na van een romantische huwelijksreis. Helaas voor Assepoester moet haar nieuwe echtgenoot meteen voor zaken weg en wordt ze min of meer aan haar lot overgelaten. Ze krijgt echter wel de klus om het Koninklijk Banket voor te bereiden, maar al snel blijkt dat ze moeite heeft met alle regels van het Koninklijk Huis. De prinses is een stuk eigengereider als in het oorspronkelijke sprookje, want ze besluit alles lekker op haar eigen manier te doen en daarmee zichzelf te blijven.

Het volgende verhaal gaat over Jaq, die ervan baalt dat hij Assepoester nooit meer kan helpen. Zodra hij wenst dat hij een mens is, komt deze in vervulling. Maar zelfs dan blijkt het nog erg moeilijk om Assepoester te helpen en aan het eind van het verhaal blijkt zelfs dat wat Assepoester écht nodig heeft een muis is…

In het derde verhaal tenslotte zien we drie oude bekenden uit het vorige sprookje, en wel de minst geliefde: Assepoester’s boosaardige stiefmoeder en  stiefzusjes Anastasia en Prudence! Anastasia en Prudence moeten van moederlief hoognodig aan de man en dus is het Koninklijk Banket daarvoor een uitgelezen kans, want daar komen allemaal Rijke Mannen. Als Anastasia halsoverkop verliefd wordt op de bakker, moet daar natuurlijk een stokje voor gestoken worden, want de bakker trouwen, nee, dat is beneden haar stand. Assepoester speelt voor koppelaarster en uiteraard kan Anastasia haar bakker in de armen sluiten.

Het feit dat deze film in drie delen gesplitst is, kan zowel als een voor- als nadeel opgevat worden. Voor kleine kinderen is het wellicht handig, omdat ze de aandacht er minder lang bij hoeven te houden. Voor volwassenen kan het irritant zijn omdat het lijkt dat je naar een tv-serie zit te kijken in plaats van een film. Wat wel jammer is, is dat Assepoester slechts in één verhaal de hoofdrol speelt en dat er allerlei karakters bijgehaald moeten worden om een ‘volwaardige’ film te maken. Disney-vervolgen staan er niet om bekend beter te zijn dan het origineel, of zelfs de kwaliteit van het origineel enigszins te benaderen. Maar is dat echt nodig? Het is maar hoe je het bekijkt. De animaties in deze tweede Assepoester zijn nog best aardig, alhoewel niet zo gedetailleerd als vijftig jaar geleden en ondanks het feit dat de verhalen diepgang missen zullen kinderen wel plezier beleven aan de dvd. Volwassenen zullen uiteraard wat kritischer zijn, en het ligt aan hun opvatting (“blijf met je handen van een echte Disney-klassieker”) of een aankoop van deze dvd de moeite en het geld waard is.