Cinderella III: A Twist in Time – Assepoester: Terug in de tijd (2007)

Regie: Frank Nissen | 71 minuten | animatie, familie, romantiek, fantasie | Originele stemmencast: Jennifer Hale, Christopher Daniel Barnes, Russi Taylor, Tress MacNeille, Frank Welker

Veel mensen zijn teleurgesteld als ze een vervolg op een Disney klassieker zien, menigeen spreekt zelfs van “heiligschennis” als zo’n film, die direct op dvd uitkomt, voortborduurt op een sprookje dat eigenlijk al helemaal afgerond is. “En ze leefden nog lang en gelukkig” is bij Disney tegenwoordig niet meer genoeg. Dat roept bij veel mensen weerzin op, raar eigenlijk, aan een relatie moet je toch blijven werken? Zo bekeken is het niet eens zo gek dat er verteld wordt wat er na het jawoord gebeurt met de helden uit het verhaal. Bij ‘Cinderella III: A Twist in Time’ (‘Assepoester: Terug in de tijd’) hebben ze er een leuke draai aan gegeven en worden de vaak ten onrechte hooggespannen verwachtingen voor een Disney-sequel zelfs nog ingelost: het is een leuke film geworden, met een origineel en boeiend verhaal. Ook de animaties mogen er best zijn.

In ‘Cinderella III: A Twist in Time’ neemt de boze en jaloerse stiefmoeder het heft in eigen hand, of liever gezegd, de toverstaf van de goede fee. Met deze staf en de toverspreuk ‘Bibbidi-Bobbidi-Boo’ weet zij de gebeurtenissen uit het oorspronkelijke sprookje terug te draaien. Assepoester heeft wel met haar prins gedanst en haar muiltje verloren, maar Anastasia, de stiefzus van Assepoester, probeert het schoeisel aan te doen en met wat toverkracht past het ook nog. De boze stiefmoeder moet ondanks de macht van het toverstafje alles in het werk stellen om Anastasia met de prins te laten trouwen, want erg gracieus en welwillend is Anastasia niet. Ook Assepoester zet haar girl-power in om het huwelijk met haar prins door te laten gaan. Uiteraard wordt zij hierin geholpen door Pieter en Tom, de schattige muizen. Deze twee dieren zijn verantwoordelijk voor de grappigste scènes in de film, vooral als zij naspelen wat er gebeurd is, is dit erg komisch en inventief.

Er is al eerder een vervolg op het originele sprookje uitgebracht. ‘Cinderella II: Dreams Come True’ was een overbodige film, die logischerwijs slechte kritieken kreeg en puur bedoeld leek om op een snelle manier geld te verdienen aan Disney-fans, die toch alles wel kopen. Met ‘Cinderella: A Twist in Time’ lijken de makers goed naar de fouten van hun collega’s gekeken te hebben. De derde film is verfrissend, zit goed in elkaar en is daarom geschikt voor een breder publiek dan alleen kleine prinsessenfans. Al kun je natuurlijk je vraagtekens zetten bij de zogeheten macht die de stiefmoeder verkregen heeft, als ze het slim had aangepakt, had ze de tijd teruggedraaid tot vóór het bal… Maar een kniesoor die daarop let, want een happy end is natuurlijk onvermijdelijk.

Gelukkig is er niet alleen aandacht aan het verhaal besteed, ook het uiterlijk ‘Cinderella III: A Twist in Time’ mag er zijn. De kleuren zijn rijk en warm en de sprookjesachtige sfeer die daardoor opgeroepen wordt is erg prettig. De beginscène, waarin Assepoester met haar prins in het bos belandt, alwaar een prachtig gedekte tafel getoverd is ter ere van hun eenjarige huwelijk, is om te smullen! Visuele grapjes zijn er ook, zoals de scène waarin Drizella haar uiterlijk verandert met hulp van het toverstafje.

Wie deze film vergelijkt met het origineel, zal bedrogen uitkomen, maar voor een ieder die er voor openstaat en ook kan genieten van een pretentieloze Disney film, is ‘Cinderella III’ een absolute aanrader. Regisseur Frank Nissen (‘Poohs Heffalump Movie’ ook bekend als ‘Poehs Lollifanten Film’) mag trots zijn op zijn team én het eindprodukt.