Cirque du Freak: The Vampire’s Assistant (2009)

Regie: Paul Weitz | 109 minuten | actie, horror, thriller, avontuur, familie, fantasie | Acteurs: John C. Reilly, Josh Hutcherson, Chris Massoglia, Jessica Carlson, Michael Cerveris, Ray Stevenson, Patrick Fugit, Morgan Saylor, Don McManus, Colleen Camp, Ken Watanabe, Salma Hayek, Orlando Jones, Frankie Faison, Willem Dafoe, Kristen Schaal, Patrick Breen, Tom Woodruff Jr., Jane Krakowski, Drew Rin Varick, John D. Crawford, Ritchie Montgomery, Ted Manson, Ann Mckenzie, Monica Monica, Adella Gauthier, Beau Holden, Patrick Fulton, Tyler Chetta, Shaun Grant, Trey Burvant, Beth Burvant, Evelyn Burvant, Anna Irene Dawson, Jonathan Nosan, Madeline Gaudet, Erika Jensen, Armal J. Perkins

Harry Potter en ‘The Lord of the Rings’ hebben er weer een nieuwe concurrent bij. ‘Cirque du Freak’ is een fantasy-epos dat de epiek van Peter Jacksons trilogie vermengt met de tienerdramatiek van Harry Potter. Zit de wereld eigenlijk nog wel te wachten op weer een nieuwe fantasy-saga of doet de boekenreeks van Darren Shan echt iets nieuws?

In ‘Cirque du Freak: The Vampire’s Assistant’ maak je kennis met Darren Shan (de auteur was zo ijdel om het hoofdpersonage van zijn eigen naam te voorzien). Deze jongen is enorm plichtgetrouw en doet alles wat z’n ouders hem opdragen. Shans beste vriend Steve is zijn tegenpool: een slecht student en een dwarsliggende rebel. Na een uitbrander van Shans ouders verslechtert de band tussen de jongens. De vriendschap begint scheurtjes te vertonen. Uiteindelijk besluit het duo om naar een freakshow te gaan (nadat ze een bizarre uitnodiging hebben ontvangen). Als Steve, een echte vampierenfan, een bloedzuiger meent te herkennen, besluit hij de stoute schoenen aan te trekken en deze zogenaamde Crepsley met zijn bevinding te confronteren. Uiteraard loopt dat verkeerd af en op een gegeven moment komen de twee gezworen vrienden tegenover elkaar te staan in strijd tussen vampieren (vampiers die geen mensen doden) en vampanezen (moordende bloedslurpers).

Het is het leukste om ‘Cirque du Freak: The Vampire’s Assistant’ zo onbevangen mogelijk te gaan bekijken, omdat het verhaal echt iets toevoegt en de vampierwetten lekker overhoop gooit. Kruizen en knoflook zijn niet schadelijk voor ze en er zijn ook aardige ondoden in omloop. Daarnaast is de verslechterde vriendschap tussen de twee hoofdpersonen best interessant uitgewerkt. Ook de luchtige sfeer van de film is zeer vermakelijk. Harry Potter wordt steeds meer een depressieve aangelegenheid en ‘The Lord of the Rings’ is ook zeer taaie kost vol pompeuze volzinnen en doodserieus acteerwerk. ‘Cirque du Freak: The Vampire’s Assistant’ neemt zichzelf nooit al te serieus en vooral de rol van Crepsley wordt vol flair verbeeld door John C. Reilly die zijn personage neerzet als een cynische vampier. Dat de acteur er uitziet als de leadzanger van een foute eighties new wave band maakt het er alleen maar leuker op. In een tijd waarin zwaarmoedigheid blijkbaar in elke film hoort te zitten (die trend is gezet door ‘The Dark Knight’. Je wordt bedankt, Christopher Nolan!), is de komische ondertoon een verademing.

Regisseur Paul Weitz (bekend van ‘American Pie’) lonkt veelvuldig naar de horrorkomedies uit de jaren 80. Hoewel er soms wat bloed vloeit en er een paar licht gruwelijke momenten in ‘Cirque du Freak: The Vampire’s Assistant’ zitten, vervalt de film nooit in botte horror. Denk maar aan fantasy series als ‘Gremlins’, waar ook horror met komedie werd gecombineerd. Ook de aankleding ziet er fraai uit en heeft met het gevarieerde kleurenpalet een vrolijke uitstraling. De bonte stoet aan groteske personages zorgt er ook voor dat je niet naar een zwaar op de hand liggend sprookje kijkt.

Klinkt goed nietwaar? Waarom toch ‘maar’ drie-en-een-halve ster? Dat ligt aan het wat onzekere spel van Massoglia en Hutcherson die als respectievelijk Shan en Steve hun draai nog moeten vinden. Het spel komt houterig over, ondanks het sympathieke voorkomen van de acteurs (die er voor de verandering echt uitzien als normale pubers en niet als acterende fotomodellen). Ook de special effects laten te wensen over. Er is te vaak met de computer gewerkt en sommige effecten zien er nep en onovertuigend uit. Jammer is ook dat er te weinig gebruikt wordt gemaakt van de grote namen uit de cast. Hayek en Dafoe krijgen te weinig tijd om hun karakters uit te diepen en dat is zonde. Vooral Dafoe is erg grappig als een vampier die wel erg op oude horrorster Vincent Price lijkt. Laat deze kleine minpuntjes je er niet van weerhouden om deze film te gaan zien. Alleen al de droge manier waarop Reilly zijn personage invult maakt de film het kijken waard. Ook de doorgaans zo ingetogen Stevenson is goed op dreef als ranzige vampanees.

Deze freakshow mag je echt niet missen.

Bioscooprelease: 5 november 2009