City of Ember (2008)

Regie: Gil Kenan | 95 minuten | avontuur, familie, fantasie, science fiction | Acteurs: Saoirse Ronan, Harry Treadaway, Tim Robbins, Bill Murray, Toby Jones, Lucinda Dryzek, Matt Jessup, Lara McIvor, Myles Thompson, Lorraine Hilton, Liam Burke, Mary Kay Place, Liz Smith, Amy Quinn, Martin Landau, Frankie McCafferty, Marianne Jean-Baptiste, Heathcote Williams, Mackenzie Crook, Maureen Dow, Becky Stark, Brid Ni Chionaola, Mark Mulholland, Valerie O’Connor, Ann Queensberry, David Ryall, Ian McElhinney

Kersverse regisseur Gil Kenan heeft vóór ‘City of Ember’ één film gemaakt. Met de aardige animatie speelfilm ‘Monster House’ (2006) wist hij bij de critici indruk te maken, de film werd genomineerd voor de Oscar voor de best animatie. Hoe de deze nog redelijk jonge Britse regisseur (32) zo out of the blue voet tussen de deur heeft gekregen in Hollywood, is best opvallend. Hollywood lijkt hem in de armen te hebben gesloten zonder noemenswaardige cv en dat is uitzonderlijk. Dat hij talent heeft, toont hij in ieder geval wel met ‘City of Ember’.
De film heeft geen nieuw of baanbrekend concept, dat dan weer niet, maar heeft iets speciaals dat het boven de mainstream uit tilt. De algehele sfeer voelt authentiek en de personages sympathiek, iets wat waarschijnlijk aan de regie van Kenan te danken is. De aankleding oogt prettig, als een soort sci-fi Dickens: de omgeving, de kleding, het kleurgebruik, alles is werkt hieraan mee. De uitwerking van de karakters voelt natuurlijk, evenals de keuze van de acteurs. Bill Murray kan eigenlijk nooit fout gaan, hoewel hij in ‘City of Ember’ geen uitzonderlijk grote rol heeft, maar hij is weer precies goed.

Een andere opvallende bijrol is weggelegd voor oude rot in het vak Martin Landau. Voor wie het nog niet wist: ja, hij leeft nog en speelt nog in legio films! Actrice Saoirse Ronan (15) zou wel eens een grote kunnen worden. Ze maakte al indruk als dat vervelende zusje van Keira Knightley in ‘Atonement’ (2007) en staat geboekt om te werken met een aantal van Hollywoods meest vooraanstaande regisseurs, zoals Peter Jackson (‘Lord of the Rings’), Ridley Scott (‘Blade Runner’) en Peter Weir (‘The Truman Show’). Hier charmeert ze als het innemende meisje Lina, het hoofdpersonage. Ze matcht goed met de nog vrij onbekende Harry Treadaway, die Doon speelt, haar maatje, met wie ze op zoek gaat naar een nieuwe wereld. Toch is het vooral Ronan die de film draagt. In haar leuke rode pakje beweegt ze zich als een vis in het water door het smoezelige wereldje van Ember.

‘City of Ember’ lijkt misschien de zoveelste fantasy film die gebaseerd is op een gelijknamig veel verkocht boek en zou dus afgezaagd en cliché kunnen uitvallen, maar dat doet het niet. Voor een verfilming is het allemaal wat aan de korte kant en inhoudelijk zitten er geen grote verrassingen in het verhaal, ook als je het boek niet kent. De kracht zit hem dan ook vooral in de algehele sfeer. Deze keer geen zoektocht naar een bron van alle kwaad, geen veldslagen met hordes monsters of een dodelijke strijd om een wapen van macht, maar gewoon twee bijna tieners die op zoek gaan naar een fijnere wereld. De verfilming van Jeanne DuPrau’s boek ademt charme en humor, oogt niet te pompeus en kent leuke personages, die goed worden neergezet. En daardoor is ‘City of Ember’ meer dan de moeite waard en bewijst Gil Kenan een regisseur te zijn die visie heeft en van wie vast meer zullen gaan horen en vooral zien.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 12 februari 2009