Clash of Egos – Sprængfarlig Bombe (2006)

Regie: Tomas Villum Jensen | 90 minuten | komedie | Acteurs: Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas, Mille Dinesen, Line Kruse, Kristian Halken, Nicolaj Kopernikus, Jakob Cedergren, Lars Brygmann, Niels Olsen, Peter Mygind, Ellen Hillingsø, Michael Carøe, Christian Heldbo Wienberg, Frederikke Thomassen, Lars Ranthe, Mette Agnete Horn, Preben Kristensen, Michael Asmussen, Ole Lemmeke, Mikkel Vadsholt, Helge Scheuer, Marie Caroline Schjeldal, Benedicte Balling, Nicolai Villum Jensen, Stephanie Leon, Anette Støvelbæk

Anders Thomas Jensen is een van de grootste filmtalenten die er in Europa rondlopen. Als scenarioschrijver stortte de Deen in de dramafilms ‘After The Wedding’ (2006), ‘Brothers’ (2004) en ‘Open Hearts’ (2002) zo’n onvoorstelbare hoop ellende over zijn personages uit, dat soaps er niets bij waren. Als regisseur zoekt hij het vooral in absurde humor die – meestal letterlijk- hard aankomt. Een mooi voorbeeld is het veelgeprezen ‘Adam’s Apples’ (2005). Jensen bouwt de reis door zijn zwarte humor netjes op. Hij is een razende veelschrijver die op jonge leeftijd al een stevig oeuvre bij elkaar pende waar zwarte humor als een rode draad doorheen loopt. Een van zijn meest recente werkjes is ‘Sprængfarlig Bombe’ (2006), in het Nederlands vrij vertaald ‘Explosiegevaar’ en internationaal uitgebracht onder de naam ‘Clash of Egos’. De regie van deze film, die in thuisland Denemarken een klinkend kassucces was, is in handen van Tomas Villum Jensen (overigens geen familie).

Tonny (Ulrich Thomsen) is een man met een kort lontje. Hij komt net uit de gevangenis waar hij in beland was omdat hij een man bewusteloos had geslagen. Zijn vrouw Tanya (Ellen Hillingsø) is bij hem weg en zijn advocaat heeft zich in allerlei bochten moeten wringen om voor Tonny een bezoekregeling met zijn kinderen Ida en Gustav te treffen. Op hun eerste ‘afspraak’ neemt hij zijn kinderen mee naar de bioscoop om de nieuwe Harry Potter-film te bekijken. Maar die blijkt uitverkocht en om zijn kinderen niet teleur te stellen besluit hij kaartjes voor een andere film te kopen. Ze belanden echter bij het pretentieuze Deense drama ‘The Murderer’, een film waar zijn dochter zo van slag door raakt dat Tonny door het lint gaat. Hij eist zijn geld terug en wel van de regisseur van de film, de snobistische Claus Volter (Nicolaj Lie Kaas), die er prat op gaat louter voor zichzelf films te maken en niet voor het publiek. Tonny bezoekt hem op de set van zijn nieuwe film, waar hij wordt aangezien voor een figurant en een zwaar ongeluk krijgt. Zijn advocaat wijst hem erop dat hij bakken met geld kan eisen van Volter, maar in plaats daarvan wil hij slechts het geld voor de kaartjes en de popcorn terug. Oh ja, en hij wil als co-scenarist en co-regisseur samen met Volter een film maken waar hij zijn kinderen wél mee naartoe kan nemen. Hij schrijft met wat hulp van zijn vriendin en zijn broer een script vol spetterende actie, shootouts en ninja’s, wat uiteraard tot grote frustraties leidt bij Volter.

‘Clash of Egos’ is een film waarin iedereen heerlijk op de hak wordt genomen. Het gegeven is heel herkenbaar voor wie van films houdt; de pretentieuze regisseur die de meest bizarre werkjes in elkaar flanst, de critici die de film vervolgens als ‘meesterwerk’ de hemel in prijzen en de ‘gewone man’ die de film saai vindt en nauwelijks wat van snapt. Anders Thomas Jensen en Tomas Villum Jensen weten dit interessante gegeven te verpakken in een buitengewoon lachwekkend jasje. Althans, als je van gortdroge Scandinavische humor houdt. De stijl en sfeer van ‘Clash of Egos’ zijn op z’n zachtst gezegd eigenzinnig te noemen. Maar het werkt wel. Mede dankzij de sterk uitgewerkte personages en het fantastische acteerwerk van met name hoofdrolspelers Nicolaj Lie Kaas en een haast onherkenbare Ulrich Thomsen, die beiden overigens bekend werden met hun werk in de volgens sommigen pretentieuze Dogma-films (respectievelijk ‘The Idiots’ en ‘Festen’). Beide mannen werkten al eerder samen met Anders Thomas Jensen in ‘Brothers’ en ‘Adam’s Apples’ en het is duidelijk te merken dat ze zich erg op hun gemak voelen bij hem. Thomsen blinkt uit als de simpele man, die zomaar vanuit het niets in een onstuitbare woede kan losbarsten, maar eigenlijk maar een klein hartje heeft. Lie Kaas als de onuitstaanbare elitaire regisseur Volter (met een vette knipoog naar Lars von Trier en Christoffer Boe) verschilt wat karakter betreft niet eens zoveel van zijn tegenspeler. Ook hij heeft een bijzonder kort lontje. En eigenlijk zijn beide mannen vooral uit naar een beetje erkenning en liefde.

Regisseur Tomas Villum Jensen is vooral bekend als regisseur van op kinderen gerichte films, maar toont met ‘Clash of Egos’ aan dat hij ook uitermate geschikt is voor volwassener werk. Hou je van zwartgallige humor, dan is deze satire zeker iets voor jou. Op de laatste vijftien minuten na, waarin het verhaal een wat conventionelere wending neemt, is deze film fris, bizar en vooral erg komisch. De stijl van deze vlotte film is wat de Britten ‘an acquired taste’ noemen: geen spek voor ieders bek, maar wel origineel en absoluut uniek in zijn soort. Het is vooral prijzenswaardig dat niemand gespaard blijft, zelfs de filmrecensenten – die het altijd bij het verkeerde eind zouden hebben – niet. En zelfspot zoals in deze film vertoond zie je ook zelden. ‘Clash of Egos’ is absoluut een kijkje waard voor de liefhebbers van het eerdere werk van Anders Thomas Jensen. Maar zeker ook voor ieder ander die eens heerlijk ongegeneerd wil lachen.