Click (2006)

Regie: Frank Coraci | 108 minuten | drama, komedie, fantasie | Acteurs: Adam Sandler, Kate Beckinsale, Christopher Walken, David Hasselhoff, Henry Winkler, Julie Kavner, Sean Astin, Joseph Castanon, Jonah Hill, Jake Hoffman, Tatum McCann, Lorraine Nicholson, Katie Cassidy, Cameron Monaghan, Jennifer Coolidge, Rachel Dratch, Sophie Monk, Michelle Lombardo, Jana Kramer, Nick Swardson, Sidney Ganis, Michael Yama, Katheryn Caine, Emilio Cast, Elliott Cho, Carolyn Hennesy, Jenae Altschwager, Dolores O Riordan, Sally Insul, Theresa Barrera, Gary Holm, James Earl Jones, Rob Schneider

In 1843 verscheen het verhaal ‘A Christmas Carrol’ van de Engelse schrijver Charles Dickens. Inmiddels kent iedereen wel de geschiedenis van Ebenezer Scrooge, de gierigaard die met de hulp van drie geesten (van verleden, heden en toekomst) een beter inzicht krijgt in zijn eigen bestaan. De combinatie van melodrama, mysterie, psychologische schets en kerstsentiment maakte van ‘A Christmas Carrol’ een klassieker waarvan later vele, vele varianten zijn gemaakt.

Van 1843 gaan we met een druk op de fast-forwardknop naar ‘Click’ uit 2006. Deze Amerikaanse film is overduidelijk geïnspireerd op het verhaal van Dickens, al heeft hij met kerst niet zoveel van doen. ‘Click’ draait om carrièreman Michael Newman, niet echt een gierigaard, al is hij wel erg zuinig met zijn tijd. Met de hulp van een universele afstandsbediening en een engel in de gedaante van Christopher Walken, krijgt deze Michael een blik geworpen in zijn verleden, heden en toekomst. Die blik leert hem dat hij zijn tijd verdoet met onbelangrijke zaken terwijl hij zijn eigen familie verwaarloost.

De vondst van die universele afstandsbediening werkt vooral in het begin van ‘Click’ erg goed. Michael kan niet alleen zijn eigen leven voor- of achteruit spoelen, hij kan ook de tijd stilzetten, het volume van zijn lawaaierige omgeving terugdraaien en zijn eigen verleden met audiocommentaar herbeleven. Dat levert heel wat grapjes op, variërend van redelijk geslaagd tot volledig infantiel, met als dieptepunt een meer dan genante scheetscène.

In de tweede helft is het grotendeels gedaan met de pret. Dan wordt ‘Click’ sentimenteel en moralistisch, op een manier die je alleen in Amerikaanse films nog tegenkomt. Dan móeten de zakdoeken tevoorschijn komen, wat leidt tot scènes die zo ongegeneerd sentimenteel zijn dat ze een tegengesteld effect sorteren.

Toch is ‘Click’ hiermee nog geen beroerde film geworden, al is het een opgave om sympathie op te brengen voor het belangrijkste personage. Michael Newman heeft de uitstraling van een groot kind, maar dan wel van het meest verwende soort. Wie daar geen moeite mee heeft en daarnaast niet vies is van mierzoet sentiment en wisselvallige humor, kan hier best een bioscoopkaartje aan spenderen. Maar bedenk dan wel dat je voor een veel lager bedrag een prachtig kerstverhaal uit de schappen van de bibliotheek kunt plukken.

Bioscooprelease: 19 oktober 2006