Closed Circuit (2013)

Regie: John Crowley | 92 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Eric Bana, Rebecca Hall, Ciarán Hinds, Jim Broadbent, Julia Stiles, Kenneth Cranham, Riz Ahmed, Doug Allen, Jemma Powell, Isaac Hempstead Wright, Neil D’Souza, Anne-Marie Duff, Barbora Bobulova, James Lowe, Pinar Ögün, Hasancan Cifci

Wat spoken al die geheimzinnige veiligheidsdiensten nou eigenlijk uit, die ons brave burgers moeten beschermen, maar daar tegelijkertijd nogal omstreden middelen voor gebruiken? Het blijft een dankbaar onderwerp voor thrillerschrijvers en voer voor complottheorieën. Denk maar aan de talloze films en series die de FBI of CIA als onderwerp hebben. In ‘Closed Circuit’ is de Britse inlichtingendienst MI5 aan de beurt. Na een bomaanslag in Londen worden Martin (Eric Bana) en Claudia (Rebecca Hall) aangesteld om de enige overlevende terrorist die door MI5 als het kwade genius achter de aanslag wordt gezien, te verdedigen. Een complicerende factor is dat Martin en Claudia ooit een relatie met elkaar hebben gehad, iets dat geheim moet blijven omdat zij anders niet beiden kunnen aanblijven. Maar al snel blijkt dat dit niet het grootste probleem is…

De acteurs die meedoen in ‘Closed Circuit’ zijn niet de minsten: de hoofdrollen zijn voor Eric Bana (‘Munich’, ‘Troy’) en Rebecca Hall (‘Vicky Christina Barcelona’, ‘The Town’). Bijrollen zijn er voor onder andere Julia Stiles (‘The Bourne Supremacy’, ‘Dexter’) en Jim Broadbent (‘Bridget Jones Diary’, ‘Another Year’). En de acteurs tillen deze film met goed spel naar een hoger niveau. Toch is de film uiteindelijk niet bovengemiddeld.

Het probleem van ‘Closed Circuit’ is eigenlijk dat het een heel ingewikkeld verhaal wil vertellen in maar anderhalf uur. Het begint heel erg goed en intrigerend maar naarmate de ontknoping nadert voelt het een beetje afgeraffeld aan. Daarnaast wordt het ook op de momenten dat het zo moet zijn, nergens echt spannend. Dat heeft vooral te maken met de opbouw van de spanning, plotwendingen worden er te snel doorheen gejaagd waardoor je als kijker soms moeite hebt om het allemaal bij te benen. Ook de personages worden niet genoeg uitgediept waardoor het lastig meeleven is. Bij het personage van Julia Stiles vraag je je als kijker bijvoorbeeld af waarom ze überhaupt in de film zit omdat de rol zo weinig van belang is. En ook de verhaallijn van de liefdesrelatie tussen Martin en Claudia is bijvoorbeeld een aspect dat heel belangrijk voor het verhaal zou moeten zijn, maar dat komt niet echt over. ‘Closed Circuit’ is zeker geen slechte film maar er had wel meer in gezeten dan er nu uitgehaald is.

Sylvia Bakker

‘Closed Circuit’ verschijnt dinsdag 22 juli 2014 op DVD en blu-ray.