Cloudburst (2011)

Regie: Thom Fitzgerald | 93 minuten | avontuur, drama, komedie | Acteurs: Olympia Dukakis, Brenda Fricker, Kristin Booth, Michael McPhee, Mary-Colin Chisholm, Stephen Arnold, Juanita Peters, Ruth Owen, Ryan Doucette, Michael Best, Trina Corkum, Mark A. Owen, John Dunsworth, John Beale, Wanda Arab, Michael Ray Fox, Marlane O’Brien, Randy Boliver, Keelin Jack, Luke Fisher, Darcy Fraser, Scott Triver, Kevin Kincaid, Jeremy Akerman

Genres kennen we in alle soorten en maten: thriller, komedie, actie, etc. Veel van die genres kennen weer subgenres, van de komische western tot de hard boiled thriller. Als we verder afdalen komen we uit bij het subgenre binnen een subgenre. Nog een verdieping lager ontmoeten we ‘Cloudburst’, een tragikomische seniorenlesbo-roadmovie.

‘Cloudburst’ gaat over het bejaarde koppel Stella en Dotty. Stella is van het type grofgebekte trucker met tieten, Dotty is meer de lieve oma. Hoewel Dotty bijna blind is, redden de twee het prima samen. Alleen niet volgens Molly, de naïeve kleindochter van Dotty die nog altijd denkt dat haar oma en Stella vrienden zijn in plaats van levenspartners. Als Molly haar oma wil laten opnemen in een verzorgingshuis, vluchten Dotty en Stella naar Canada om daar dan maar te trouwen. Onderweg pikken ze een lifter op, een jonge balletdanser die zo zijn eigen demonen heeft.

Het levert een film op vol grappen, maar wie behoefte heeft aan fijnzinnige humor slaat ‘Cloudburst’ beter over. De grappen zijn plat en voorspelbaar, de cunts en fucks vliegen om je oren en de film is ook niet vies van slapstick. Bovendien wordt de logica regelmatig buitenspel gezet om een komische situatie te bereiken. Natuurlijk is het lollig om de blinde Dotty onbedoeld in bed te krijgen bij een naakte kerel, maar voordat we zover zijn volgt de ene onwaarschijnlijkheid op de andere.

Ook de vuilbekkerij is niet echt grappig, vooral omdat Stella haar verbale uitbarstingen nooit verpakt in originele taal. Hoe dat dan wel moet? Check het personage Ari Gold uit de serie ‘Entourage’. Rooie oortjes en een dikke glimlach gegarandeerd.

Wat heeft ‘Cloudburst’ dan wel te bieden? Vooral prima acteerwerk en een prachtig decor. We rijden van het groene Maine naar het even groene Nova Scotia, een perfecte omgeving voor een road trip van twee bejaarde dames. Ook het tempo past helemaal bij dit uitstapje: aangenaam langzaam, zonder te verzanden in de bijna-stilstand van het arthouse. ‘Cloudburst’ mikt sowieso eerder op het grote publiek dan op het filmhuis. Een hele opgave voor deze tragikomedie die nooit bijzonder komisch of tragisch wordt.

‘Cloudburst’ verschijnt donderdag 27 februari 2014 op DVD.