Cobra (1986)

Regie: George P. Cosmatos | 87 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Sylvester Stallone, Brigitte Nielsen, Reni Santoni, Andrew Robinson, Brian Thompson, John Herzfeld, Lee Garlington, Art LaFleur, Marco Rodríguez, Ross St. Phillip, Val Avery, David Rasche

Weinig genrefilms zijn zo’n product van hun tijd als films uit de jaren 80. De jaren 80 waren de jaren van welvaart en excessen, en van de conservatieve revolutie in de Verenigde Staten. Niet voor niets is de klassieke jaren 80-held er een van het gewone volk: de hardwerkende man die zelf orde op zaken stelt wanneer de overheid het af laat weten. Zo ook Sylvester Stallone als de eigengereide politieagent Marion Cobretti in de cultklassieker ‘Cobra’.

Cobretti heeft weinig op met procedures en bureaucratie. “You’re the disease, I’m the cure”, gromt hij vroeg in de film tegen een gijzelnemer. Wanneer een journalist hem vraagt waarom hij de rechten van misdadigers niet respecteert, sleurt een woedende Cobretti hem naar een gedode gijzelaar: of hij dat ook even aan de familie wil vertellen. Later klaagt hij over rechters die de criminelen die hij opsluit weer vrijlaten. Op het politiebureau hangt uiteraard een prominente foto van Ronald Reagan. De toon is daarmee gezet: ‘Cobra’ is een film van het gevoel. Cobretti doet wat we allemaal zouden willen doen, al weten we natuurlijk dat het eigenlijk niet kan en mag. Daar is ook niet per se iets mis mee – dit soort films is een ontsnapping aan de ingewikkelde en soms frustrerende wereld waarin we leven. Iedereen die eens slachtoffer is geweest van een misdrijf weet hoe verleidelijk het is om te fantaseren over het eigenhandig te pakken nemen van de daders. We plaatsen ons dan ook graag in de schoenen van actiehelden als Stallone.

Het ontbreekt in ‘Cobra’ niet aan spectaculaire achtervolgingen, schietpartijen en onwaarschijnlijke overwinningen van de spierbundel Stallone, keurig opgehangen aan een overzichtelijk verhaal over Cobretti die een getuige moet beschermen tegen een bende misdadigers. Wel is het allemaal wel erg snel voorbij – de film haalt amper de anderhalf uur aan speeltijd. De film is destijds te elfder ure ingekort zodat hij vaker in de bioscoop kon draaien, en dat is helaas te merken. Maar dat mag de pret niet drukken: het vlotte verhaal en een ruime voorraad aan klassieke Stallone-momenten geven ‘Cobra’ een mooie dosis jaren 80-nostalgie.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 10 juli 1986