Cocktail (1988)

Regie: Roger Donaldson | 104 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Tom Cruise, Bryan Brown, Elisabeth Shue, Lisa Banes, Laurence Luckinbill, Kelly Lynch, Gina Gershon, Ron Dean, Robert Donley, Ellen Foley, Andrea Morse, Chris Owens, Justin Louis, John Graham, Richard Thorn

Een romantische film staat of valt bij de acteurs tussen wie de liefde zich afspeelt. Dit zit in ‘Cocktail’ wel goed bij Tom Cruise en Elisabeth Shue die de rollen van Brian en Jordan voor hun rekening nemen. De liefde is zeer geloofwaardig en het spat van het scherm af. De personages zijn ook eenvoudig gehouden, waardoor iedereen zichzelf even kan verplaatsen in de rol van de acteur en zo ook een plezierig gevoel ervaart. Dat is de kracht van deze film. De film speelt zich veelal af in de kroeg, met swingende muziek, vrolijke mensen en lekkere drankjes. Het feel-good gevoel is dan ook snel gecreëerd. Als er dan ook nog wordt verhuisd naar Jamaica, zit de stemming er helemaal in.

Deze liefde, de herkenbaarheid en de steeds opnieuw vrolijke setting, maakt dat de film slaagt. Want eigenlijk is Brian maar een vervelend kereltje, die zichzelf overschat en denkt dat de wereld aan zijn voeten ligt. De op geld beluste Brian is op een bepaald moment in het verhaal wel wat veel van het goede. Bijna wordt het irritant als hij met het zoveelste zelfhulp-succes boekje rondloopt. De ommekeer in zijn leven had bovendien wel wat meer aandacht mogen krijgen. Aan het personage van Elisabeth Shue, de rol van Jordan, wordt eigenlijk eveneens te weinig aandacht besteed. Hierdoor komt zij vooral over als dommig, naïef meisje. Als je als kijker niet zoveel chemie had gezien, zou je eigenlijk niet eens romantiek verwachten.

Een leuk gedeelte van de film is de vriendschap tussen Doug en Brian. Met sterke dialogen en leuke ‘wetten van Doug’ is dit een goede aanvulling op het toch wel magere verhaal. ‘Cocktail’ heeft een paar elementen bij elkaar gebracht, waardoor de film een grote doelgroep aanspreekt. Een paar grote acteurs, een heerlijk romantisch ontmoeting, een vrolijke en swingende omgeving en een onderhoudend verhaal. De film was een hit, heeft veel bezoekers getrokken, en die hebben allemaal een leuke, romantische film gezien.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 2 februari 1989