Cocon (2021)

Recensie Cocon CinemagazineRegie: Lisette Vlassak | 21 minuten | drama | Acteurs: Noël van Kruysdijk, Bart Slegers, Kris Hutten, Darryl Amankwah, Reinier Saenen, Pauline Bas, Coen Bril, Henry van Loon, Friedl de Nyn

‘Cocon’ is één van de afstudeerfilms uit de Lichting 2021 van de Nederlandse Filmacademie, die tijdens het Keep an Eye Filmacademie Festival gedurende een korte periode in oktober 2021 te zien zijn in Eye Filmmuseum én online op Picl. Naar een idee van de regisseuse Lisette Vlassak gaat ‘Cocon’ over de ontluikende seksualiteit van een veertienjarige jongen, Sonny. Wat ‘Cocon’ zo bijzonder maakt zijn de parallellen die de jonge hoofdpersoon zelf trekt met de fauna – Sonny is namelijk bovenmatig geïnteresseerd in de natuur – en de wijze waarop dit op het witte doek gebracht wordt.

Na zijn eerste natte droom schrikt Sonny zich te pletter. Net als hij zich realiseert wat er mogelijk is gebeurd, staat zijn oudere zus Kim in de deuropening en informeert ze of hij ‘nog was heeft’. Sonny heeft nog net de tegenwoordigheid van geest om die vraag ontkennend te beantwoorden, maar neemt zijn besmeurde pyjamabroek wel mee naar school om deze aan zijn vriend Ferdi te tonen. Die beaamt Sonny’s vermoedens: hij is geslachtsrijp.

Nu Sonny dit weet, draaien zijn hersens overuren. Hoewel biologie zijn lievelingsvak is, heeft hij zich nooit zo met de menselijke natuur beziggehouden. Wél weet hij alles van het dierenrijk. Die kennis past hij nu toe op zijn situatie. Klasgenootje Coco is ineens heel interessant, maar hoe krijgt hij haar zover dat ze hem ziet staan?

De gebeurtenissen in ‘Cocon’ lijken net iets buiten de werkelijkheid te staan. De overdreven stoere, onbegripvolle vader; de aantrekkelijke, maar toch zorgzame zus en de pestkop Nigel, zijn uitvergrote personages in een ietwat surrealistische wereld. ‘Cocon’ speelt zich af in een vervlogen tijdperk; de auto’s in de garage van Sonny’s vader hebben beslist nog geen katalysator, digitale schoolborden zijn er niet en mobieltjes zijn in geen velden of wegen te bekennen.

‘Cocon’ is een originele en geslaagde short, die in de verte wat doet denken aan het werk van Wes Anderson. De muziek van Max Abel mag niet onbenoemd blijven, hiervoor won de film de Keep an Eye Filmscore Award 2021. Ook cinematograaf Evert Bazuin viel in de prijzen, hij mocht de Geoff Boyle NSC Student Award Best Fictie Cinematography 2021 in ontvangst nemen.

Speciale vertoning: Keep an Eye Filmacademie Festival, Eye Filmmuseum, Amsterdam
VOD-release: 7 oktober 2021 (Picl)