Coeurs (2006)

Regie: Alain Resnais | 120 minuten | drama, komedie | Acteurs: Sabine Azéma, Lambert Wilson, André Dussollier, Pierre Arditi, Laura Morante, Isabelle Carré, Claud Riche, Françoise Gillard, Anne Kessler, Roger Mollien, Florence Muller, Michel Vuillermoz

Hoewel 84 jaar een geschikte leeftijd lijkt om eens aan pensioen te denken, wil Alain Resnais daar voorlopig niets van weten. De Franse regisseur, vooral bekend van artistieke krakers als ‘Hiroshima, Mon Amour’ en ‘L’ Année Dernière a Marienbad’, levert met flinke tussenpozen nog altijd films af. Zo komt hij drie jaar na de redelijk ontvangen operetteverfilming ‘Pas sur la Bouche’ op de proppen met ‘Coeurs’, opnieuw een adaptatie van een theaterstuk.

Dat ‘Coeurs’ het werk is van een ervaren regisseur, blijkt wel uit het ambachtelijk gehalte van deze productie. De film ziet er in alle opzichten voorbeeldig uit en de acteurs laten zich (op één vervelende uitzondering na: Claud Riche als de irritante Arthur) van hun beste kant zien. Daarbij scheelt het natuurlijk dat Resnais met Azéma, Dussollier en Arditi een paar geweldige acteurs in huis heeft gehaald.

Helaas heeft dit niet geleid tot een geweldige film. Het probleem van deze tragikomedie heet Alan Ayckbourn, schrijver van het toneelstuk ‘Private Fears in Public Places’ waarop ‘Coeurs’ is gebaseerd. Ayckbourn is een toneelschrijver die een groot inzicht in menselijke relaties paart aan een beroerd gevoel voor humor. Ook in ‘Coeurs’ is de humor van een hopeloze oubolligheid. Bovendien blijkt uit ‘Private Fears in Public Places’ (2004) dat Ayckbourn het contact met de moderne tijd een beetje is kwijtgeraakt. Zo wordt volop de lof gezongen van een hypermodern apparaat (de videorecorder) en wordt een onschuldige striptease bestempeld als pornografie. Zelfs de jongere personages ontkomen niet aan een zekere tuttigheid, wat van ‘Coeurs’ een productie maakt die al bij release gedateerd aandoet.

Zo zadelt de oude Resnais ons op met een film die wat lastig te beoordelen is. De regisseur en zijn cast staan garant voor voldoende kwaliteit, en de herkomst van het scenario zorgt ervoor dat het qua dramaturgie en dialoog ook wel goed zit. Maar waar sommige films geknipt zijn voor BNN lijkt het oubollige ‘Coeurs’ uitsluitend geschikt voor ouderenomroep Max. Maar die ouderen zullen dan wel weer een prima avond beleven met deze vlekkeloze Ayckbourn-adaptatie.