Cold Prey 3 – The Beginning – Fritt vilt III (2010)

Regie: Mikkel Brænne Sandemose | 95 minuten | horror | Acteurs: Ida Marie Bakkerud, Kim S. Falck-Jørgensen, Pål Stokka, Julie Rusti, Arthur Berning, Sturla Rui, Endre Hellestveit, Terje Ranes, Nils Johnson, Hallvard Holmen, Trine Wiggen

Wie zich aan een prequel waagt is natuurlijk al bij voorbaat verdacht. Prequels zijn immers uitgegroeid tot de melkkoe bij uitstek voor doodgebloede filmreeksen. Desondanks gingen de makers van de ‘Cold Prey’ serie de uitdaging aan. Het resultaat is een inspiratieloos jatwerkje waar je inderdaad maar weinig warm voor kan lopen.    Dit derde deel in de serie moet het vooral hebben van sfeer en helaas is dat geen compliment. Er wordt aardig wat afgehakt, geslacht en gemarteld, maar geen van deze scènes weet te boeien. Wat het meest in het oog springt in de film zijn de Noorse bossen, die er akelig koud uit zien. Het mag best gezegd worden dat zoiets bijdraagt aan de kille sfeer die de makers nastreven, maar daar houdt het dan ook op. De rest van de film hangt aan elkaar van roestige clichés, uitgekauwde achtervolgingsscènes en gillende tieners. Precies wat u al ruim dertig jaar krijgt voorgeschoteld. Daar kan een sfeervol takje hier en daar niet tegenop.

Vooral de ‘Friday the 13th’ serie en de (remakes van) ‘The Texas Chainsaw Massacre’ lijken tot de verbeelding te hebben gesproken bij Sandemose en companen, hoewel slasherfilms in het bos wellicht al vlug een vergelijking met eerstgenoemde oproepen. Het idee is echter hetzelfde: een groepje jeugdige vrienden gaat kamperen in het bos en wordt vervolgens uitgemoord door een gemaskerde gek (hoewel een winterjas met flinke bontkraag nu ook weer niet helemaal onder geslaagde camouflage valt). En net als in die andere films wordt de tijd weer gevuld met de ene nutteloze bezigheid na de andere. Dat betekent dus dat er de eerste drie kwartier van de film weer niets te beleven valt, dus als u nog een afwasje heeft staan weet u wat er te doen staat die ene avond dat u toch zonodig deze film moest huren.      Wat betreft de vergelijking met die andere serie: ook hier worden de familiebanden aangehaald en vormt een afgelegen huis een middelpunt. De letterlijke kettingzagen ontbreken weliswaar (had nog voor wat actie kunnen zorgen), maar verder vallen de ledematen niet ver van de boom. Daarnaast hebben de makers gekozen voor dezelfde inspiratieloze poepkleuren (letterlijk!) als dat men in de remakes van ‘TCM’ deed. De hele film is gedrenkt in een soort roestig bruin dat iedere variatie aan het beeld onttrekt. Zelfs die mooie Noorse bossen lijden er onder en je vraagt je af wat voor mooie plaatjes men had kunnen schieten als ze dat lelijke filter van de lens hadden gehaald.

Maar wacht, was dit deel geen prequel? Jazeker wel, maar helaas valt daar tot de laatste acte verdomd weinig van te merken. Kijkers die hopen de verschrikkelijke waarheid te ontdekken achter de gebontkraagde maniak uit de serie komen bedrogen uit, want heel veel meer kom je niet te weten. Of u moet erg graag willen weten waar de moordenaar uithing alvorens naar het befaamde hotel uit de andere twee films te verhuizen. Een setting die overigens veel beklemmender was dan de kitcherige poepbossen uit dit deel.

‘Cold Prey 3′ bewijst vooral dat de koek op is voor deze filmreeks. Jammer voor de Noren, maar nog erger voor uw dvd-speler.

Sander Colin

DVD-release: 25 mei 2012 (in de ‘Cold Prey Trilogy’ box).