Cold Souls (2009)

Regie: Sophie Barthes | 97 minuten | drama, komedie | Acteurs: Paul Giamatti, Armand Schultz, Michael Tucker, Dina Korzun, Ted Koch, Oksana Lada, Natalia Zvereva, Lauren Ambrose, David Strathairn, Laura Heisler, Brienin Bryant, Rebecca Brooksher, Boris Kievsky, Katheryn Winnick, Emily Watson

Paul Giamatti (bekend van onder andere ‘Sideways’ en ‘American Splendor’) speelt in ‘Cold Souls’ zichzelf. Hij studeert de hoofdrol in van het toneelstuk ‘Oom Vanja’ van Tjechov. Hij geeft zich met hart en ziel in de repetities maar kan niet de ‘goddelijke inspiratie’ vinden, loopt vast en dreigt emotioneel in te storten. Hij zit in feite vast in het karakter van zijn toneelrol. Zijn oog valt op een artikel in een magazine dat gaat over het futuristische bedrijf ‘Soul Storage’ dat zielen kan opslaan. Dat zou de oplossing voor zijn emotionele crisis kunnen zijn, zijn geest is dan even schoon.

Na de opslag van zijn ziel, die een verrassende vorm blijkt te hebben, valt een ‘zielloos’ bestaan toch tegen, Paul wil zijn ziel terug. Die blijkt te zijn verdwenen en huist elders. Met een andere, geruilde, ziel blijkt Paul ook in zijn gedrag en karakter te zijn veranderd. Van een zachtaardige persoonlijkheid, is hij nu extreem direct en open geworden. Met zijn opstelling kwetst hij mensen, zijn omgeving is verbijsterd. Zijn oude ziel terugkrijgen is door een aantal onverwachte ontwikkelingen verre van eenvoudig, in het scenario loopt een lijn naar een Russische maffiaorganisatie die in zielen handelt. Paul maakt zich zorgen over de afkomst van zijn nieuwe ziel, gaat op zoek naar zijn eigen ziel en komt terecht in Sint Petersburg. De complicaties nemen snel toe inclusief de verwarring van Paul zelf. Staat de techniek voor niets en kan zijn probleem worden opgelost of zal Paul een ‘gekwetste’ ziel blijven???

De film kent intelligente dialogen en woordspelingen en is gelardeerd met subtiele humor. Het sober gefilmde en klein gehouden verhaal bevat zonder meer een aantal humoristische scènes. Deze zijn in totaliteit niet helemaal voldoende om er een volledig geslaagd te noemen speelfilm van te maken. Meerdere scènes met technische apparatuur rond de opslag van de ziel worden herhaald en hebben weinig toegevoegde waarde. Met wat snijden in het materiaal (en dus een kortere tijdsduur) zou de film krachtiger zijn geweest. Het duurt nu net even te lang om de spanningsboog de gehele tijdsduur vast te houden.

‘Cold Souls’ heeft een behoorlijke sterrencast, maar het is Paul Giamatti die met zijn droogkomische uitstraling zijn rol overtuigend vertolkt en inhoud geeft. Ook David Strathairn (‘Good Night and Good Luck’) speelt zijn rol van Dr. Flintstein met verve. Hij is de gladde verkoper en wetenschapper/zieleknijper die het misschien goed bedoelt, maar die in de uitvoering van de ethische kant van zijn vak wat te kort schiet. De andere vertolkingen blijven hierbij duidelijk achter. Ondanks deze opmerkingen is ‘Cold Souls’ toch een aardige film die een beetje blijft steken tussen de genres comedy en science fiction. Voor liefhebbers van het surrealistische genre of fans van Paul Giamatti valt er nog genoeg te genieten.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 19 augustus 2010