Cold War – Hon zin (2012)

Regie: Lok Man Leung, Kim-ching Luk | 102 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Aaron Kwok, Tony Leung Ka Fai, Charlie Yeung, Ka Tung Lam, Kar Lok Chin, Andy On, Terence Yin, Aarif Rahman, Eddie Peng, Andy Lau, Byron Mann, Yili Ma, Alex Tsui, Michael Wong, Tony Ho

De gangstertrilogie ‘Infernal Affairs’ – waarvan het eerste deel in 2002 verscheen – betekende eindelijk weer eens een groot succes in de Hong Kong Cinema. Ook buiten de landsgrenzen deden de films het goed; niet voor niets verscheen in 2006 de Hollywood-remake ‘The Departed’ en stonden grote Amerikaanse sterren als Jack Nicholson, Leonardo DiCaprio en Mark Wahlberg te springen om mee te doen. Het succes van ‘Infernal Affairs’ is opmerkelijk, want we hebben het hier niet over een ‘doorsnee’ actiethriller. De politieagenten die in deze film de hoofdrol spelen, staan continu voor morele dilemma’s en kiezen lang niet altijd het pad dat ze zouden moeten kiezen. Bovendien is de actie veelal ondergeschikt aan de stijl en de dialogen. In de slipstream van ‘Infernal Affairs’ worden meer van dit soort genrefilms geproduceerd in Hong Kong. ‘Cold War’ (2012) bijvoorbeeld, geregisseerd door Lok Man Leung en Kim-ching Luk en met in de hoofdrollen Aaron Kwok en Tony Leung Ka Fai. Andy Lau, de ster van ‘Infernal Affairs’, draaft op in een cameo.

De concurrerende rechercheurs Sean Lau (Aaron Kwok) en MB Waise Lee (Tony Leung) azen allebei op een topbaan bij de politie. Hun toch al gespannen onderlinge verhouding staat op het punt van knappen als een aantal van hun collega’s door gangsters ontvoerd worden. Onder de gegijzelden is ook Lee’s zoon Joe (Eddie Peng). De kidnappers eisen twaalf miljoen dollar aan losgeld. Omdat Lee persoonlijk betrokken is, neemt hij de leiding over deze tot mislukken gedoemde reddingsactie op zich. Hij krijgt steeds meer aanwijzingen dat hij wordt dwarsgezeten door een mol. Wanneer het Lee niet lukt om de gegijzelden vrij te krijgen, ziet Lau zijn kans schoon. In een van de weinige actiescènes die de film rijk is, tracht hij het losgeld af te leveren bij de gangsters en hoewel veel geld verloren gaat bij deze shoot-out, komen de gegijzelden uiteindelijk toch vrij. Zowel Lee als Lau komen vervolgens onder toezicht van een waakhond te staan, omdat ze verdacht worden van corruptie. Is Lau slachtoffer van een samenzwering? En welke rol speelt Lee daarin?

‘Cold War’ sleepte maar liefst negen Hong Kong Film Awards in de wacht. Dat betekent echter niet dat deze film van hetzelfde niveau is als ‘Infernal Affairs’. Het verhaal is door de wirwar aan dialogen namelijk behoorlijk lastig om te volgen. Terwijl de nadruk in ‘Cold War’ juist op de dialogen ligt, die voorrang krijgen op de actie. En het beetje actie dat we krijgen voorgeschoteld, oogt afgeraffeld en weet ons niet echt te boeien. Het acteerwerk valt ook tegen – zeker van Kwok, die houterig en eenzijdig overkomt. Alleen de ervaren Leung weet van zijn personage een interessant, ongrijpbaar figuur te maken. Jammer dat hij zo weinig weerwerk krijgt. In visueel opzicht schiet ‘Cold War’ ten opzichte van zijn ‘voorbeeld’ ’Infernal Affairs’ tekort. Het camerawerk oogt standaard en weinig prikkelend. ‘Cold War’ is ondanks zijn tekortkomingen een vermakelijke film, zeker voor de liefhebbers van de gangsterfilms en policiers uit Hong Kong. Houd wel je aandacht erbij, anders is de voortrazende stroom aan dialogen niet te volgen!

‘Cold War’ wordt tijdens het Hong Kong Film Panorama 2014 vertoond in het EYE Film Instituut.