Colette (2018)
Regie: Wash Westmoreland | 111 minuten | biografie, drama | Acteurs: Keira Knightley, Fiona Shaw, Dominic West, Robert Pugh, Sloan Thompson, Arabella Weir, Máté Haumann, Ray Panthaki, Al Weaver, Virág Bárány, Dickie Beau, Kylie Watt, Janine Harouni, Jake Graf, Eleanor Tomlinson, Aiysha Hart, Denise Gough
Colette (echte naam: Sidonie-Gabrielle Colette), geboren op 29 januari 1873, is tot op de dag van vandaag een van de bekendste Franse schrijfsters. Ze werd in 1948 genomineerd voor een Nobelprijs voor Literatuur. Ze is razend populair geworden met haar vier eerste romans over een meisje Claudine, namelijk Claudine à l’école, Claudine à Paris, Claudine en ménage en Claudine s’en va. Verder was ze een actrice, mimespeler en journaliste. Op 20-jarige leeftijd is ze getrouwd met een toen-bekende schrijver Henry Gauthier-Villars en begon, via hem, haar carrière in Parijs. Op liefdesgebied heeft ze lesbische relaties gehad, waaronder met een Franse nobelvrouw Mathilde de Morny, en relaties met mannen die veel jonger dan zij waren. Een terugkerend thema in haar leven en haar boeken zijn vrouwen die in een mannenwereld moeten vechten voor recht en erkenning, een onderwerp waar zij zelf veelvuldig mee is geconfronteerd. Het is duidelijk dat Colette’s leven niet zomaar compleet in een film kan worden verwerkt. Dit is dan ook de conclusie die Wash Westmoreland (‘Still Alice’, ‘The Last of Robin Hood’), regisseur en mede-schrijver van de film ‘Colette’, trok toen hij het script met zijn inmiddels overleden partner, Richard Glatzer, schreef.
De film ‘Colette’ focust zich op de beginjaren van Colette (Keira Knightley), waarin ze in Saint-Sauveur-en-Puisaye met haar ouders woont en een affaire begint met Henry Gauthier-Villars, beter bekend als Willy (Dominic West). Op 20-jarige leeftijd trouwt Willy met Colette en neemt haar mee naar Parijs waar een leven in intellectuele en artistieke kringen op haar wacht. Uit financiële noodzaak vraagt Willy haar een boek te schrijven over haar jeugdjaren op school. Zo begint ze een literaire carrière die haar tot een van de bekendste Franse schrijvers maakt.
Alhoewel de sfeer van de Parijse avant-garde in het verhaal goed is verfilmd, ligt de kracht vooral in de ‘pacing’ van het verhaal. De scènes en situaties, die deel uitmaken van Colette’s leven, volgen elkaar goed op. Vanaf het begin word je meegesleurd in een avontuur waarin een onschuldig plattelandsmeisje als een vlinder transformeert naar een graag geziene socialité met puur schrijftalent. Talent is niet te verstoppen en ook in dit geval schreeuwt het vanuit de diepten van haar ziel om ook in de zon te mogen staan.
Echter, hoe sterk het script ook is, deze is niets waard zonder goede acteurs die het verhaal verkopen. Toen het script in 2001 was geschreven was Keira Knightley maar 14 jaar oud en was ze niet de keus om Colette te spelen. Het project kreeg na het verschijnen van ‘Still Alice’ in 2014, een duw in de rug. De aandacht viel nu al snel op Keira. Volgens de regisseur bezat ze de persoonlijke charme en zelfverzekerdheid om Colette op een realistische manier te vertolken. Het is plezierig om te zien dat de regisseur dit goed heeft ingeschat, omdat ze de pannen van het dak speelt en je meeneemt in haar wereld waar ze moet vechten voor een stem. Natuurlijk staat een acteur nooit alleen en wordt ze goed aangevuld door Dominic West, die in zijn rol als de gladde charmante Willy, meer dan goed vervult door het scherm te domineren wanneer dat nodig is. Ze zijn emotioneel en verbaal goed op elkaar afgestemd en dat is duidelijk te zien.
De rol van Missy (Denise Gough), Colette’s partner, mag niet ongenoemd blijven als een stille maar aanwezige kracht die Colette motiveert haar rechtmatige plaats in het drama van haar leven, en als schrijfster, op te eisen. Waar Willy de poort was naar Parijs en de daarbij intellectuele kringen, was Missy de poort naar haar vrouwelijke kracht en onafhankelijkheid. Het is mooi om te zien hoe de omgeving bijdraagt tot de ontwikkeling van Colette, ook al is het soms op een ruwe manier.
Uit noodzaak is het niet mogelijk het hele leven van zo een interessante figuur te verfilmen. Het kan daarom dan ook overkomen alsof ‘Colette’ geen recht doet aan de persoon die ze was en is geworden. Hoe dan ook is het een prima verfilming van een van Frankrijks grootste schrijvers. We hebben een erg goed beeld van haar ontwikkeling en het gevecht dat ze heeft moeten voeren om te kunnen zijn wie ze is.
Gerold Kort
Waardering: 3
Bioscooprelease: 20 december 2018
DVD- en blu-ray-release: 21 mei 2019