Coming Home (1998)
Regie: Giles Foster | 180 minuten | drama, oorlog, romantiek | Acteurs: Peter O’Toole, Joanna Lumley, Penelope Keith, Anneliese Uhlig, David McCallum, Emily Mortimer, Gruschenka Stevens, Paul Bettany, Katie Ryder Richardson, George Asprey, Heikko Deutschmann, Patrick Ryecart, Carol Drinkwater, Susan Hampshire, Quentin Jones
‘Coming Home’ is een van de vele romans van schrijfster Rosamunde Pilcher. In ons land zijn Pilchers verhalen nauwelijks bekend, maar in Duitsland zijn ze dol op haar. De Duitse televisiezender ZDF heeft verscheidene Pilcher romans laten bewerken tot televisiefilms. Ook de verfilming van Pilchers ‘Coming Home’ is met medewerking van de ZDF tot stand gekomen. In tegenstelling tot het boek – dat in 1996 werd beloond met de ‘Romantic Novel of the Year Award’ in 1996 door Romantic Novelists Association, heeft de televisie adaptatie geen dergelijke award of eervolle vermelding gekregen.
‘Coming Home’ verhaalt over het wel en wee van Judith Dunbar en Loveday Carey-Lewis. Je raakt deelgenoot van hun lief en leed in de periode voor én na de Tweede Wereldoorlog. Twee gierzwaluwen fladderen over een sprookjesachtig Engels landschap aan de start van ‘Coming Home’. Je kunt het zien als een symbool voor hoe de levens van Judith Dunbar en Loveday Carey-Lewis met elkaar verbonden raken. Of je interpreteert het meer in de relationele sfeer, de makers laten genoeg ruimte over om te gissen…
Het is 1936. De jonge Judith (Keira Knightley) gaat winkelen voor een schooluniform. Daar treft ze de verwende Loveday (Poppy Gaye) met haar moeder Diana (Joanne Lumley). Loveday keurt Judith geen blik waardig. De twee zien elkaar terug op de meisjesschool St. Ursula. Judith trekt zich graag terug op de slaapzaal en heeft weinig vriendinnetjes. Dit verandert plotsklaps als Loveday van de klassenoudste Judiths post moet brengen. De twee meiden raken snel bevriend. Judith mag al snel een weekend doorbrengen op het landgoed van de familie Loveday; Nancherrow.
Judith gaat in haar vrije weekenden ook naar haar voogd, tante Louise. Een alleenstaande vrouw met een redelijk vermogen. Helaas voor Judith is tante bevriend met oud-kolonel Billy Fawcett. Hij is een nare vent die nogal veel interesse toont in Judith. Op een dag krijgt Judith slecht nieuws te verwerken; tante is verongelukt. Dit ongeval maakt haar band met de Carey-Lewis familie nog inniger. Nancherrow wordt Judiths tweede thuis. In oudtante Lavina vindt ze een liefdevolle oma en de ouders van Loveday weten het gapende gat van Judiths ouders redelijk te vullen. Niets lijkt Judith en Loveday in de weg te staan; ze hebben elk hun leven goed op de rit. De Tweede Wereldoorlog brengt daar echter verandering in. Deze gebeurtenis heeft zowel voor Judith als Loveday flinke consequenties…
Keira Knightley mag maar een klein aandeel hebben in deze productie, ze overtuigt sterk als de jonge Judith. De mimiek van de piepjonge Knightley spreekt boekdelen. Onder meer in de scène waarin ze Lovedays broer Edward (Paul Bettany) en diens vriend Jeremy (George Asprey) ontmoet. Maar ook wanneer ze het te stellen krijgt met de oud-kolonel. Haar tegenspeelster Poppy Gaye (tv-serie ‘The Worst Witch’) blinkt goed uit om de verwende kant van Loveday te verbeelden.
De jonge Knightley en Gaye zijn vermakelijk en de overgang naar de oudere actrices Emily Mortimer (‘Shutter Island’, ‘Notting Hill’) en Kristine Ryder Richardson (‘Nancherrow’) verloopt daardoor een tikkeltje abrupt. Het vergt een kleine omschakeling. Actrice Mortimer weet redelijk raad met het personage Judith, al komt ze iets té timide over in vergelijking met Knightley. Tegenspeelster Ryder Richardson pikt de losbollige draad van haar voorgangster gewoon op. Het personage Loveday blijft daardoor nog best een klein verwend meisje in haar gedrag.
Naast de verrassende rol van Knightley valt Joanne Lumley op in ‘Coming Home’. Lumley, bekend van de comedyserie “Absolutely Fabulous” laat zich hier van een serieuzere kant zien als moeder Diana. Maar een kleine komische ondertoon ontbreekt niet. Tegenspeler Peter O’Toole (‘Venus’, ‘Lawrence of Arabia’) als echtgenoot Edgar Carey-Lewis is nog soberder van aard. Het is zonde dat O’Tooles rol eigenlijk zo weinig voorstelt. De makers benutten zijn capaciteit als acteur onvoldoende. Paul Bettany (‘Iron Man’, ‘The Da Vinci Code’) vertoont als Edward Carey-Lewis al een glimp van de sterke vertolkingen die hij later op zijn naam krijgt. Lovedays broer lijkt namelijk op het eerste gezicht niet zo complex, maar schijn bedriegt. Bettany weet dit prima naar voren te brengen. Tot slot vervult George Asprey een sympathieke rol als Edwards steun en toeverlaat Jeremy die tevens als arts fungeert voor tante Lavinia.
‘Coming Home’ kun je betitelen als romantisch, maar het is geen luchtig epos. Dit komt door de dramatische gebeurtenissen die volgen door de Tweede Wereldoorlog. De verhaallijn van ‘Coming Home’ biedt genoeg twisten en verrassingen. Maar het noodlot slaat zo verdacht vaak toe dat je gaandeweg meer immuun raakt voor al het leed dat de karakters moeten ondergaan. Het laatste half uur verloopt tergend langzaam, de goed bedoelde cliffhanger achtige twist rondom Judiths liefdesleven wekt meer een lichte irritatie op dan spanning. ‘Coming Home’ verzandt gewoon iets teveel in het melodrama. Dat je de miniserie nog uitzit, is te danken aan de cast en de imponerende locaties in Cornwall.
Ans Wijngaarden