Comme un avion (2015)
Regie: Bruno Podalydès | 105 minuten | komedie | Acteurs: Bruno Podalydès, Sandrine Kiberlain, Agnès Jaoui, Vimala Pons, Denis Podalydès, Michel Vuillermoz, Jean-Noël Brouté, Pierre Arditi, Noémie Lvovsky, Samir Guesmi, Mehdi Djaadi, Blutch, Benjamin Lavernhe, Leslie Menu, Nassime Nazari, Georges Labbouz, Nicolas Bruneaux, Olivier Miconi, Guillame Pluemjeau, Nino Podalydès, Stéphanie Cléau
Noem het depressie, noem het midlifecrisis. Feit is dat vijftiger Michel (Bruno Podalydès, die tevens de regie en het scenario voor zijn rekening neemt) vastgeroest is in zijn leven. Hij is gek op alles wat met vliegtuigen te maken heeft en droomt ervan ooit zelf in zo’n eenpropellortje te vliegen. Maar wanneer zijn vrienden hem voor zijn verjaardag verrassen met een drie uur durende rondvlucht, wordt hij zelfs daar niet gelukkig van. Michels echtgenote Rachelle (Sandrine Kiberlain) laat hem alle ruimte om hun huis vol te zetten met vliegtuigenparafernalia. Toch is Michel niet gelukkig. Hij sleept een kajak mee naar huis – omdat het houten skelet ervan hem doet denken aan een vliegtuigje zonder vleugels – en op aandringen van Rachelle besluit hij met zijn kajak te water te gaan om zijn gedachten eens op een rijtje te zetten. Michel verlangt namelijk niet zo zeer naar vliegen in een vliegtuig, maar naar de vrijheid om te doen en te laten wat hij wil.
‘Comme un avion’ (2015) is de eerste film van acteur/regisseur Bruno Podalydès waarin hij zelf de hoofdrol speelt. In zijn eerdere werk gunt hij zichzelf voornamelijk bijrolletjes en cameo’s. Waarschijnlijk ligt het relaas van Michel hem na aan het hart. Eenmaal belandt op de Franse wateren verwacht je prachtige beelden van de natuur en die krijg je ook, maar Michel komt niet verder dan een herberg in een pittoresk dorpje op slechts een steenworp afstand van zijn eigen huis. Hij is niet bepaald handig, dus wanneer hij nabij de herberg zijn tentje wil opslaan, gaat dat met veel hilarisch gedoe gepaard. Michel zoekt zijn heil in de herberg en ontmoet daar de eigenaresse, weduwe Laeticia (Agnès Jaoui) en haar jonge medewerkster Mila (Vimala Pons), en met beide heeft hij het erg gezellig. Het is de bedoeling om de volgende dag verder te trekken, maar toch keert hij weer terug in de herberg. En zo gaat het telkens weer.
‘Comme un avion’ is licht en luchtig van toon, maar heeft toch een diepere laag. Er gebeurt niet echt iets cruciaals dat de plot in beweging zet, er is geen heftig drama waar Michel mee te maken krijgt. Toch weet Podalydès het verhaal zonder een dergelijke katalysator in gang te brengen. De alledaagsheid is herkenbaar, evenals de manier waarop de personages zit opstellen en gedragen. Michel verlangt naar vrijheid, ook al heeft hij een goede baan, een lieve vrouw en fijne vrienden. Een gevoel dat velen van ons zullen herkennen en waar ook iets melancholisch inzit. Daarmee heeft de regisseur onze aandacht dus al te pakken. Helemaal wanneer hij een stevige dosis humor aan zijn succesformule toevoegt. Bovendien heeft Podalydès oog voor fraaie visuele hoogstandjes. Niet alleen in het in beeld brengen van de schitterende natuur in de Bourgogne- en Loirestreek, maar ook met verschillende visuele trucjes en knipogen naar eerdere scènes. Een mooi voorbeeld is het shot van bovenaf van Michel die ronddraait in zijn bureaustoel: een metafoor voor de vicieuze cirkel waar hij in beland is. En zo zijn er meer van dat soort visuele trucjes in de film te vinden.
Naast de regisseur zelf zijn veel acteurs te zien die vaker met Podalydès werken, onder wie zijn broer Denis, een Frans-Canadese komiek, die – hoe verrassend – Michels broer speelt. De universele boodschap die Podalydès in zijn film verstopt heeft, komt aan. Dromen over vrijheid kunnen we allemaal, maar het kan soms noodzakelijk zijn die dromen uit te laten komen, om je geluk te kunnen vinden. Even die sleur van alledag doorbreken kan al voldoende zijn voor een stevige dosis nieuwe levenslust. ‘Comme un avion’ is een fijne, op het oog luchtige komedie die meer stof tot nadenken biedt dan je op het eerste gezicht zou denken.
Patricia Smagge
Waardering: 3.5
VOD-release: 4 november 2015
DVD-release: 4 november 2015