Compulsión (2017)

Recensie Compulsión CinemagazineRegie: Ángel González | 71 minuten | misdaad, horror | Acteurs: Susana Abaitua, Pol Cardona, Marina Esteve, Paco Manzanedo

Meestal is ze een studente, gekleed in een studentenkloffie. Maar soms moet er brood op de plank. Dat trekt ze een dodelijke rode jurk aan, maakt zich mooi en verhuurt zich als escort uit het luxere segment. Dat gaat allemaal goed, tot een van haar vaste klanten haar meevraagt naar een speciale plek. Die speciale plek is een afgelegen landhuis. En op die speciale plek heeft de klant van onze escorte speciale plannen. Horrorplannen.

In de Spaanse horrorthriller ‘Compulsión’ draait het minder om deze escort en haar klant dan om de vriendin van de klant. Wanneer zij erachter komt dat haar vriend de hort op gaat met een mooie meid in een dodelijke rode jurk, schiet zij in actie. Ze achtervolgt het stel naar het landhuis. En dan…

En wat dan gebeurt is niet moeilijk te raden. ‘Compulsión’ volgt de gebaande paden van de klassieke horrorthriller in vorm, stijl, muziek en acties. Dus een paar schrikmomentjes, muziek die de kijker manipuleert, veel bloed en een verhaal dat bestaat uit een opeenvolging van gevangen zitten en ontsnappen. Geen karakterontwikkeling en ook geen verrassingen. Bijna geen verrassingen.

Door het gebrek aan verrassingen en het teveel aan clichés zal ‘Compulsión’ voor veel kijkers een lange zit blijken, ondanks de krappe 70 minuten. Een beetje humor had geholpen maar de film neemt zichzelf volledig serieus. De muziek, een soort wiebelige synthesizeroprispingen, luister je ook niet echt voor je plezier.

Wat er dan overblijft is het aardige acteren, met als bonus de bovengemiddeld aantrekkelijke vrouwelijke personages. Ook wil je uiteindelijk wel weten hoe dit allemaal gaat aflopen (en de finale blijkt nou net het sterkste deel van de film). Toch blijf je met het idee zitten dat het hier om een plotje van vijf minuten gaat dat is opgerekt tot speelfilmlengte. Geen aanrader dus maar ook geen zonde van je tijd. Ergens daar tussenin.