Confessions of a Teenage Drama Queen (2004)

Regie: Sara Sugarman | 86 minuten | komedie, familie | Acteurs: Lindsay Lohan, Adam Garcia, Glenne Headly, Alison Pill, Carol Kane, Eli Marienthal, Megan Fox, Sheila McCarthy, Tom McCamus, Richard Fitzpatrick, Sheila Sealy-Smith, Ashley Leggat, Barbara Mamabolo, Maggie Oskam, Rachael Oskam

‘Confessions of a Teenage Drama Queen’ is Lohan’s derde grote film en tweede tienerfilm (de remake ‘Freaky Friday’ was in 2003 haar eerste op tienermeiden gerichte film). In 2004 dus ‘Confessions’ én ‘Mean Girls’. De tweede is in vele opzichten beter, maar toch is ‘Confessions’ wel aardig, maar alleen voor een gericht publiek. Zoals altijd wordt er gewerkt volgens een vaste formule. Meisje (Lola, gespeeld door Lindsay Lohan) en populair meisje (Carla, een rol van Megan Fox) strijden om een – uiteraard ook populaire – jongen. Alleen hier blijkt de jongen geen gewone jongen, maar een heuze rockster, genaamd Stu (Adam Garcia), die zijn laatste optreden ooit zal geven omdat de band uit elkaar gaat.

Zoals in al dit soort films hoort is er ook een beste vriendin (Ella, een van de slechtere rollen van Alison Pill), uiteraard een buitenbeentje en ook verzot op Stu. Na een lang en vooral leeg verhaal, krijgen de vriendinnen uiteindelijk toch de kans hem te ontmoeten en volgen hem, waarop Lola melodramatisch verzucht dat het lijkt op het volgen van Heathcliff (van ‘Wuthering Heights’) over de Moors. Ironisch, aangezien ze Heathcliff gebruikt als het model voor de romantische held, terwijl hij eigenlijk gewoon een eikel is. Maar Lola is vermoedelijk te druk met het volliegen van haar eigen leven om het boek open te slaan.

Lohan zet haar rol wel oke neer, maar is toch niet zo sterk als in haar andere films, zoals de eerder vermeldde ‘Mean Girls’ en ‘Herbie: Fully Loaded’. Je krijgt het idee dat ze haar energie heeft opgebruikt in de voornoemde films. Alison Pill lijkt totaal niet betrokken te zijn in haar rol en overacteert haar onschuldigheid te sterk, waardoor het nogal ongeloofwaardig overkomt. Adam Garcia daarentegen is bijzonder goed en tilt de film naar een hoger niveau, evenals Megan Fox, die ondanks dat haar rol niet groot is, wel indruk weet te maken. In de eerste instantie werd de rol aangeboden aan Lohan’s ‘aartsrivaal’ Hilary Duff (‘Lizzie McGuire’, ‘A Cinderella Story’), die ook ook niet vies is van het spelen in over-de-top tienerfilms. Waarschijnlijk heeft ze niet alleen vriendelijk bedankt vanwege haar drukke schema, maar ook omdat ze voorzag dat het plot een beetje mager was. Slimme keuze.

Al met al is ‘Confessions of a Teenage Drama Queen’ best een aardige film, maar haalt het absoluut niet in vergelijking met het grote scala aan andere evenzo gedramatiseerde meidenfilms. Hij is te veel in alles; kostuums, acteren, bizarre, onaannemelijke plotwendingen en oppervlakkigheid. Dat maakt de doelgroep vermoedelijk niets uit, dus die zullen wel weer genieten van deze La Lohan film.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 5 augustus 2004