Congorama (2006)

Regie: Philippe Falardeau | 105 minuten | drama, komedie | Acteurs: Olivier Gourmet, Paul Ahmarani, Jean-Pierre Cassel, Claudia Tagbo, Gabriel Arcand, Lorraine Pintal, Arnaud Mouithys, Guy Pion, Janine Sutto, Marie Brassard, Henri Chassé, Jules Philip, Mireille Bailly, Carlo Ferrante, Jean-Luc Couchard, Brigitte Poupart, Frédéric Dompierre, Olivia Leclerqc, Richard Kistabish, Carmen Blais, Jacques Neefs, Benoît Rousseau, Geoffrey Gaquere, Jacques Hébert, Sylvain Scott, Giuseppe Venturelli, Aaron MacDevitt, Ange Mouithys

Michel Roy (een sterke vertolking van Olivier Gourmet) is een Belgische ingenieur. Hij is vooral goed in het stroomlijnen van productieprocessen. Zelf wil hij liever nieuwe technieken en apparaten ontwerpen, maar hierin is hij niet succesvol. Michel is getrouwd met een Kongolese, zij hebben een zoon. Zij is uit Kongo gevlucht en heeft nu een restaurant. Michel heeft een invalide vader, Hervé (gespeeld door Jean-Pierre Cassel). Deze is een bekend schrijver, maar kan niet meer lopen en praten. Vader wordt intensief door het gezin verzorgd. Michel komt in een zware identiteitscrisis terecht als zijn vader hem op een dag documenten geeft waaruit blijkt dat hij niet in Kongo is geboren maar dat hij een adoptiekind is, afkomstig uit Quebec (Canada).

Als Michel voor het verkopen van een uitvinding op reis moet naar Montréal in Canada, neemt hij van de gelegenheid gebruik om zijn biologische ouders te zoeken. Het enige dat hij weet is dat hij Legrand heet, maar in het dorpje waar hij zoekt heet iedereen Legros. Na een ontmoeting in een plaatselijk eethuisje krijgt hij een lift aangeboden van Louis Legros (Paul Ahmarani). Die ontmoeting blijkt allesbepalend te zijn. Het scenario neemt dan steeds een andere wending en de voorafgaande gebeurtenissen worden (her)verteld vanuit de perspectieven van Louis en Michel. De samenloop en samenhang in die verhaallijnen zijn inventief geconstrueerd en gelardeerd met allerlei humoristische en tragikomische ontwikkelingen. Die gemeenschappelijkheid in hun belevenissen wordt op amusante wijze onthuld. Tijdens de rit doet zich bijvoorbeeld een botsing voor met een struisvogel. De gevolgen daarvan zijn groot, maar blijken later nog zijeffecten te hebben die knap in het verhaal zijn verweven. De ontwikkelingen in de verhaallijn hebben een bijzonder effect waarbij puzzelstukjes mooi op elkaar aan komen te sluiten met soms hilarische effecten.

De geconstrueerde gelijktijdige, maar ook separate vertelling van de gebeurtenissen is voor de verhaallijn een sublieme opzet. Steeds wordt aan hun levensverhaal een stukje toegevoegd. Daarbij is volop plaats voor een gulle lach, vooral door het sterke spel van Olivier Gourmet. De rol is hem op het lijf geschreven. Ook Paul Ahmarani speelt een mooie rol, als een door zijn vader-uitvinder in de steek gelaten zoon. De kleinere rollen van Claudia Tagbo (als Michel’s vrouw) en Arnaud Mouithys (Michel’s zoon) zijn zorgvuldig uitgewerkt. Vader speelt subliem, zonder een woord te spreken.

In het filmverhaal wordt voortdurend gespeeld met allerlei grappen en aanwijzingen. Het is duidelijk dat hun ontmoeting niet geheel toevallig is, maar toch blijft tot het laatst voldoende verborgen zodat de ontwikkelingen tot het einde blijven amuseren en verrassen.

Het verhaal kent toch ook serieuze momenten als Michel zich ontpopt als iemand die niet altijd even aardig is en in ethisch oogpunt ook rekbaar is als zijn eigen belang dat vraagt. Wie bedriegt wie in dit verhaal en waarmee? De film is zonder meer de moeite van het kijken waard. Sterk spel, gulle humor, ingenieus script, een magnifiek, klein gehouden filmverhaal.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 2 augustus 2007