Contact (1997)

Regie: Robert Zemeckis | 152 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Jodie Foster, Matthew McConaughey, William Fichtner, Tom Skerrit, James Woods, David Morse, Michael Chaban, Angela Bassett, Larry King, Jena Malone, Sami Chester, Timothy McNeil, Laura Elena Surillo, Henry Strozier, Max Martini, Thomas Garner, Dan Gifford, Vance Valencia, Jay Leno, Rob Lowe, Jake Busey, John Hurt

Het gevoel of het verstand, de keuze tussen deze twee uitersten is een fascinerende. Daar wordt al eeuwenlang over gediscussieerd. In de wetenschap draait het om feiten en bewijsvoering, terwijl het geloof bestaat door een innerlijke overtuiging of een buikgevoel. Aristoteles, Plato en Thomas van Aquino zijn bekende namen als het gaat om deze scholastische discussie. Het ideaal volgens het denken in de scholastiek is het verenigen van beide factoren: met wetenschappelijke wetten aantonen dat god bestaat.

Nu niet afhaken, want het heeft heus te maken met ‘Contact’. Deze moeilijke discussie heeft schrijver Carl Sagan gegoten in een modern jasje. De film is gebaseerd op het boek met dezelfde titel. ‘Contact’ is een goede, vermakelijke film over het najagen van een droom, het bedrijven van wetenschap en buitenaardse wezens.

Elly is een jonge wetenschapper die de wetenschap op het hoogste plan heeft staan. Met haar nuchtere verstand en haar volharding is ze ver gekomen in de wereld van sterrenkunde. Twee gebeurtenissen zetten haar leven op de kop. Ten eerste ontdekt ze dat er leven is op de planeet Vega. Op een moment dat ze amper nog serieus genomen wordt in haar vakgebied, doet zij deze ontdekking en staat ze in het middelpunt van de belangstelling. Het andere moment is haar ontmoeting met Palmer. Ze wordt verliefd op deze gelovige, voormalige priester. Hij is niet te combineren met haar leven en verstandelijk als ze is, laat ze hem achter en gaat door met haar levensdoel: bewijzen dat er leven is op andere planeten. Haar argumentatie: het zou een verspilling zijn van zoveel ruimte als wij, mensen, de enigen zijn.

Het spreekt voor ‘Contact’ dat de film niet de gebruikelijke elementen van een typische Hollywood-film heeft. Geen groene buitenaardse wezens met grote ogen, geen stoere mannen die de eer van de aarde gaan redden, maar een slimme vrouw die toevallig een ontdekking doet en uiteindelijk concessies moet doen ten aanzien van haar standpunt over geloof en wetenschap.

Als Elly haar ontdekking heeft gedaan, verandert haar leven. Opeens loopt ze rond in The White House en moet ze concurreren met anderen die met de eer van haar ontdekking willen strijken. De worsteling en onzekerheid die dat oplevert, maakt van Elly een mens als ieder ander. Jodie Foster zet Elly dan ook neer als een echte vrouw van alledag. Ze is net zo onzeker als een oudere man haar wegbluft van tafel of haar telkens overtroeft.

Leuke features zijn de optredens van Larry King die in zijn CNN-programma uiteraard ruim aandacht besteed aan de ontdekking van Vega. Ook zie je president Clinton een persconferentie geven over Vega. Dat geeft de film net wat extra. En daardoor lijkt het niet zo onwaarschijnlijk als het is.

Eline Lubberts

Bioscooprelease: 30 oktober 1997