Contre toi – In Your Hands (2010)

Regie: Lola Doillon | 85 minuten | drama | Acteurs: Kristin Scott Thomas, Pio Marmaï, Jean-Philippe Écoffey, Marie-Sohna Conde, Marie-Christine Orry, Vinciane Millereau, Sophie Fougère, Noëlle Boisson, Laurent Cyr, Olivier Galliano, Jean-Louis Tribes

In de openingsbeelden van ‘Contre toi’ vlucht een vrouw een huis uit. Zij is duidelijk gespannen en is in een buurt die zij niet kent. Zij houdt een taxi aan, vlucht naar huis en begint daar haar telefoon af te luisteren. Dan blijkt dat zij een periode niet aanwezig is geweest en dat men haar zocht. Zij barst in huilen uit en slikt pillen. Dan wordt zij gebeld: de beller zwijgt, de stress neemt verder toe. Dan zien wij in een flits een man die haar overvalt en wordt duidelijk dat zij werd gekidnapt.

De vrouw is Anne Cooper (Kristin Scott Thomas), gynaecologe in een ziekenhuis. Haar ontvoerder is Yann Ochberg (Pio Marmaï). Zijn echtgenote is twee jaar eerder overleden bij een keizersnede die door Anne werd uitgevoerd. Uit onderzoek bleek dat Anne hier niet verantwoordelijk voor was, maar Yann is overtuigd van haar schuld en is uit op wraak. Als Yann haar onder bedreiging van een mes ontvoert en opsluit in een kale kelder, met alleen een bed en een emmer, begint een drama waarbij in de verhaallijn het ‘Stockholmsyndroom’ een belangrijke rol speelt (de situatie waarbij een slachtoffer uiteindelijk sympathie voelt voor degene waardoor hij of zij wordt misbruikt).

In eerste instantie heeft Anne geen benul van de reden van de ontvoering. Dan onthult Yann zijn identiteit en kondigt aan wraak te willen nemen voor het overlijden van zijn vrouw, maar zegt nog niet te weten hoe. Hij begint haar op diverse manieren te vernederen en te intimideren. Na meerdere vernederingen krijgt Anne langzaam vat op het ‘spel’ dat Yann speelt. De rollen veranderen, geleidelijk bereikt Anne een situatie van psychologisch evenwicht.

Alles onder druk wordt vloeibaar. De verhoudingen tussen ontvoerder en ontvoerde wijzigen steeds meer van woede, radeloosheid en vertwijfeling naar een vorm van begrip. In feite zijn beide personages eenzame zielen die een niet verwerkt verleden mee torsen en die- hoe onwaarschijnlijk dit in eerste instantie moge lijken – uiteindelijk als motten om een lamp dansen. Gaan zij zich branden? Is haar ontsnapping echt of was het een daad van ‘sympathie’? Ook de ontwikkelingen die op de ontsnapping volgen, dragen een zweem van tegenstrijdige gevoelens in zich.

Kristin Scott Thomas is een veelgevraagd actrice. Zij is alom bekend door bijzondere en karaktervolle vertolkingen in grote publiekstrekkers als ‘Il y a longtemps que je t’aime’ en meer recent ‘Haar naam was Sarah’. Ook in ‘Contre toi’ is de wijze waarop zij de rol van Anne in psychologisch en dramatisch opzicht inhoud geeft, superieur. Zij houdt daarmee de film volledig overeind, ondanks het op zich magere scenario dat enkele enigszins geforceerd aandoende ontwikkelingen kent. De vertolking van de rol van de ontvoerder door Pio Marmaï overtuigt minder; diens woede, wraaklust en verdriet komen onvoldoende tot wasdom in zijn spel (mede door de wijze waarop zijn personage in het scenario is uitgewerkt).

De film speelt zich grotendeels af in een kale kelder en slechts ontvoerder en ontvoerde zijn belangrijk. In de relatief korte tijdsduur van de film moeten echter veel ontwikkelingen worden uitgewerkt waardoor de gebeurtenissen niet echt kunnen worden uitgediept. De scènes zijn relatief kort en wisselen veelvuldig. Fans van Kristin Scott Thomas zullen echter weer volledig hun hart kunnen ophalen aan haar sterke acteerprestatie.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 21 april 2011