Cool Girls – The Outskirts (2017)

Recensie Cool Girls CinemagazineRegie: Peter Hutchings | 95 minuten | komedie | Acteurs: Victoria Justice, Avan Jogia, Peyton List, Ashley Rickards, Eden Sher, Frank Whaley, Ted McGinley, Claudia Lee, Will Peltz, Katie Chang, David W. Thompson, Nick Bailey, Noah Robbins

Stereotype, dat is het woord dat het eerst in je op komt bij het kijken van ‘Cool Girls’. Met een verhaal dat we al kennen van films als ‘Mean Girls’, ‘Sydney White’ en ‘High School Musical’ is het geen wonder dat je na vijftien minuten het verloop van de film in grote lijnen al kunt voorspellen. In ‘Cool Girls’ proberen Mindy (Eden Sher) en Jodi (Victoria Justice) – de nerds/losers die altijd worden gepest door ‘Queen Bee’ Whitney – met drie andere meiden de sociale orde te verstoren. De nerds moeten aan de macht komen en de plek innemen van de populaire elite.

Om het bekende verhaal minder cliché en interessanter te maken worden er in ‘Cool Girls’ verschillende andere verhaallijnen begonnen, maar die vinden geen conclusie en hebben ook geen verder nut in het grote verhaal. Neem bijvoorbeeld Claire, de padvindster die aan Jodi bekent dat ze lesbisch is. Best dapper en wellicht inspirerend, maar daarna wordt er eigenlijk niks meer mee gedaan en krijg je het idee dat de filmmakers alleen hiervoor kozen zodat er meer diversiteit in de film zou zitten.

‘Cool Girls’ probeert om grappig te zijn, maar slaagt daar niet zo goed in. Met flauwe woordgrapjes als “Adolf Whitler” (Adolf Hitler en Whitney) en “Truthgate” (in plaats van Watergate, toepasselijk in een school die is vernoemd naar president Nixon) komen ze niet erg ver en ook de dialogen in de stijl van “Gilmore Girls” slaan niet echt aan. Dit betekent niet dat het geen vermakelijke film is, maar geeft wel aan dat ‘Cool Girls’ te hard z’n best doen om iets te worden wat het niet is.

Gelukkig heeft regisseur Peter Hutchings een scala aan ervaren jonge acteurs weten te strikken voor zijn film, die het beste maken van een middelmatig script. Ashley Rickards, bekend van “Awkward”, Victoria Justice en Avan Jogia bekend van “Victorious” en Claudia Lee uit onder andere “Dokter Hart” (“Hart of Dixie”): deze acteurs zullen naar alle waarschijnlijkheid ook precies het juiste publiek naar deze film trekken. Als je houdt van high school chick flicks en een beetje cliché niet erg vindt, is ‘Cool Girls’ best een leuke film voor een avondje met vriendinnen. Je bent in ieder geval verzekerd van een aantal belangrijke levenslessen (vriendschap boven alles, en “nothing great ever happens when you’re sitting at the sidelines”) en veel verwijzingen naar (nerd)popcultuur. Verwacht er alleen niet teveel van.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 16 februari 2017
VOD-release: 29 juni 2017