Cop vs Killer (2012)

Regie: Simon de Waal, Hans Pos | 90 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Mimoun Oaïssa, Marcel Hensema, Jeroen Willems, Ariane Schluter, Kees Boot, Sytske van der Ster, Liza Sips, Rogier Philipoom, Mark Zak, Valerie Pos, Bart Klever, Carly Wijs, Manoushka Zeegelaar-Breeveld, Georges Devdariani, Dennis Rudge

Simon de Waal is een man die weet waarover hij het heeft. Van huis uit is hij rechercheur, gespecialiseerd in ernstige misdrijven. Op zijn dertigste begon hij met het schrijven van scenario’s. Dat hij dat vak uitstekend beheerst, blijkt wel uit de vele successen die hij sindsdien boekte met series als ‘Baantjer’, ‘Russen’ en ‘Unit 13’. Voor het scenario van de misdaadfilm ‘Lek’ (2000) ontving hij een Gouden Kalf. Op aanraden van uitgever Oscar van Gelderen, die beweert dat ‘een goede scriptschrijver ook goede boeken kan schrijven’, publiceerde De Waal in 2005 zijn eerste misdaadroman ‘Cop vs. Killer’. Dat het boek ooit verfilmd zou worden, lag voor de hand: veel fragmenten uit het boek laten zich lezen als scènes uit een spannende film. En zo werd het cirkeltje weer rond: de scenarioschrijver schreef een boek en bewerkte dat zelf weer tot een scenario.

In de Telefilm ‘Cop vs. Killer’ (2012) staan een gehaaide rechercheur en een levensgevaarlijke misdadiger lijnrecht tegenover elkaar. Frank Spinola (Marcel Hensema) is inspecteur bij de recherche in Amsterdam. Hij jaagt met zijn speciaal samengestelde team, dat in het geheim opereert, op Mirko Narain (Jeroen Willems), een meedogenloze en ongrijpbare topcrimineel. Frank gelooft in wetten en regels, maar als zijn vrouw Julia (Sytske van der Ster) en dochter door Mirko worden bedreigd, verandert alles. Narain is ondertussen in een nietsontziende bendeoorlog verwikkeld met de Russische maffia. Op het moment dat hij zijn eigen dochter (Liza Sips), die in handen van een loverboy is gevallen, te hulp moet schieten, slaat Frank toe. Het is voor de ambitieuze rechercheur hét moment waarop hij Mirko kan pakken, maar ook direct het moment waarop hij beseft dat hij te maken heeft met een tegenstander die zich niet zomaar de kaas van het brood laat eten.

‘Cop vs. Killer’ is meer een lange aflevering van een politieserie dan een speelfilm, maar kijkt daardoor wel ontzettend lekker weg. Zoals het boek ook geen zware literaire thriller was, maar wel in één ruk uitgelezen werd. De Waal neemt veel hooi op zijn vork door zich niet alleen te richten op het psychologisch steekspel tussen Frank en Mirko, maar ook allerlei andere thema’s in het verhaal te verwerken: drugsoorlogen, Russische maffia, loverboys, corrupte politieagenten… Het is wel érg veel waar Frank Spinola tegen ten strijde moet gaan. Als klap op de vuurpijl blijkt er – uiteraard – ook nog een lek binnen zijn eigen team te zitten (wie dat is laat zich overigens makkelijk raden). Vooral in de eerste helft van de film drukt het spektakel (vuurgevechten, martelingen) een nadrukkelijk stempel op het verhaal. Terwijl juist de psychologische strijd tussen Frank en Mirko ‘Cop vs. Killer’ zo interessant maakt. In de tweede helft krijgen Willems en Hensema gelukkig meer ruimte om te laten zien waarom ze tot de beste Nederlandse acteurs van hun generatie behoren.

Het acteergeweld maakt meer indruk dan het fysieke geweld dat we eerder voorgeschoteld kregen. Want hoewel de titel ‘Cop vs. Killer’ doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een klassiek ‘good guy/bad guy’-verhaal, blijken zowel Frank als Mirko zich niet makkelijk in een hokje te laten stoppen. Juist die gelaagdheid maakt ‘Cop vs. Killer’ net wat interessanter dan de gemiddelde ‘Baantjer’-aflevering. Naast de geweldige Willems en Hensema zien we ook bekende koppen in de bijrollen: Ariane Schluter, Liza Sips, Kees Boot, Mimoun Ouaïssa en Manoushka Zeegelaar-Breeveld zetten eveneens hun beste beentje voor. Cameraman Erwin Steen zorgt voor de juiste sfeer tijdens de schemerige onderonsjes in verlaten cafés en kille loodsen. Hadden De Waal en Pos zich nog meer gefocust op de relatie tussen Frank en Mirko, dan had ‘Cop vs. Killer’ waarschijnlijk meer impact gehad. Nu overheerst het oppervlakkige karakter van deze Telefilm. Neemt niet weg dat De Waals vlot geschreven regiedebuut, mede dankzij twee sterke hoofdrollen, érg prettig wegkijkt.

Patricia Smagge