Copenhagen Does Not Exist – København findes ikke (2023)

Recensie Copenhagen Does Not Exist CinemagazineRegie: Martin Skovbjerg | 100 minuten | drama | Acteurs: Angela Bundalovic, Jonas Holst Schmidt, Zlatko Buric, Vilmer Trier Brøgger, Christopher Læssø, Ella Schartner, Ricardo Sundin

De dolende Sander (Jonas Holst Schmidt) struint over de straten van Kopenhagen en ziet door het raam van een boekhandel Ida (Angela Bundalovic). Hij is op slag verliefd. Hij volgt haar tot in een bioscoop waar hij dezelfde film pakt. Weer buiten maken ze voorzichtig en hoogst ongemakkelijk contact met elkaar. Het is de basis voor een stormachtige relatie tussen twee zeer sombere zielen.

Als Ida al weken is verdwenen, laat Sander zich tegen betaling in een verlaten luxueus appartement opsluiten door de vader van Ida, Porath (Zlatko Burić) en haar broertje, Victor (Vilmer Trier Brøgger). Met een camera op hem gericht interviewen ze Sander over de verdwijning van Ida. Porath en Victor weten dat de heimelijke Ida problemen had en zijn er zeker van dat het vriendje hier meer over weet. Sander heeft echter veel moeite het verloop van de liefdesrelatie te herinneren en te verwoorden. Toch zet de emotionele gijzeling alle drie aan het denken. Maar kunnen Victor en Porath Sanders versie van de gebeurtenissen wel vertrouwen?

De allesconsumerende liefde tussen Ida, die het woord liever niet in de mond neemt, en Sander is de op maat tot grote wederzijdse geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid en isolement van alles en iedereen. Bovendien heeft hij geen baan, waar zij volledig achterstaat, en wacht hij elke dag tot ze thuis komt van haar werk. Ze huizen elkaar uit zoals de jonge kannibalen in ‘Bones and All’ (Luca Guadagnino, 2022) maar dan zonder de lust voor jagen en eten.

Eskil Vogt, de scenarioschrijver op de film, is vooral bekend van zijn nauwe samenwerking met regisseur Joachim Trier voor onder andere ‘The Worst Person in the World’ (2022). Beiden hebben een zwak voor zwaar getroebleerde millenials. Vaak zijn het niet de slechtste personen op de wereld maar wel sociaal inepte en intelligente mannen, soms vrouwen, die liever flirten met de dood dan dat ze toegeven aan enige vorm van conformeren, totdat ze niet meer kunnen. De duik in de zielenroerselen van hun generatie is stoutmoedig. Echter als je de films naast elkaar zet, draait het uit op een ietwat vermoeiende herhalingstoer. Toch doen zowel Vogt als Trier dit alles steeds in stijl, met als hoofdmoot een sterk gevoel voor casting, intuïtieve cameravoering en gevoel voor de elliptische (montage) aard van het bestaan.

Voor het enigmatische ‘Copenhagen Does Not Exist’, dat ergens diep van binnen ook een psychologische thriller is, is het zeer de vraag of het de aandacht van de kijker genoeg weet vast te houden. Het is namelijk opzettelijk gefragmenteerd maar ook onvrijwillig afstandelijk. Blijf je je aandacht er toch bij houden tot aan het einde, dan kan het je verrassen met enkele aangrijpende momenten.

Roy van Landschoot

Waardering: 3

Speciale vertoning: IFFR 2023
Bioscooprelease: 27 juli 2023