Copshop (2021)

Recensie Copshop CinemagazineRegie: Joe Carnahan | 109 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Gerard Butler, Frank Grillo, Alexis Louder, Toby Huss, Chad L. Coleman, Ryan O’Nan, Jose Pablo Cantillo, Kaiwi Lyman, Robert Walker Branchaud, Tracey Bonner, Keith Jardine, Marshall Cook, Christopher Michael Holley, Marco Morales, Chris Kleckner

Onder het motto ‘je bent nergens veiliger dan in een politiecel’ laat beroepsoplichter Teddy Murreto (Frank Grillo) zich daar opsluiten, door een jonge agente in haar gezicht te slaan. In een afgelegen politiebureau ergens in Nevada wacht hij vervolgens op de mogelijkheid zijn volgende stap te zetten. Maar dan wordt er een dronkelap binnengebracht, en in de cel tegenover hem geplaatst. Deze ‘John Doe’ blijkt Bob Viddick (Gerard Butler) te zijn, een huurmoordenaar, die zijn zinnen heeft gezet om het losgeld voor Teddy op te strijken. Maar beide mannen hebben geen rekening gehouden met de gemotiveerde Valerie Young (Alexis Louder), de agente die Teddy eerder sloeg én met het feit dat het halve politiecorps van dit slaperige dorpje of incompetent of corrupt is.

‘Copshop’ is van regisseur Joe Carnahan, die het scenario samen schreef met Kurt McLeod. Carnahan kun je kennen van actiefilms als ‘Narc’ (2002), ’Smokin’ Aces’ (2006) en ‘The Grey (2011) en met ‘Copshop’ blijft hij in vertrouwde wateren. Corrupte politieagenten, huurmoordenaars en oplichters, Carnahan weet wel hoe hij in dit milieu onderhoudende actiethrillers moet maken en ‘Copshop’ is hierop geen uitzondering.

De film heeft een prettige jaren zeventig vibe, mede dankzij de titelsequentie en de muziek van ‘Magnum Force’ (1973). Het gesprek tussen de twee agenten waar de film mee begint heeft dan weer een Tarantino-achtig smaakje. Gerard Butler en Frank Grillo mogen dan wel de bekendste namen zijn – en ze doen beslist waar ze voor ingehuurd zijn – maar de show wordt zonder meer gestolen door Alexis Louder. Zij zet een heerlijk eigenwijze, charismatische en wereldwijze vrouw neer die beslist haar mannetje staat in deze door testosteron beheerste wereld.

Voor een Joe Carnahan-film lijkt de eerste helft van de film nogal tam; maar dat wordt in deel twee ruimschoots goedgemaakt en de kogels, explosies en bloedspetters je om de oren vliegen. Qua humor had de film nog wel een tandje hoger gemoeten, al zitten er grappige dialogen in (sorry, Tom Cruise!). Door de komst van nog een huurmoordenaar op het politiebureau, van het kaliber psychopaat, weet je nooit waar je aan toe bent en blijf je – ondanks dat de film niets nieuws doet – geïnteresseerd tot het einde.

Bioscooprelease: 9 september 2021
DVD- en blu-ray-release: 23 maart 2022