Costa! (2001)

Regie: Johan Nijenhuis | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Georgina Verbaan, Daan Schuurmans, Katja Schuurman, Kurt Rogiers, Peggy Jane de Schepper, Nadja Hüpscher, John Wijdenbosch, Anniek Pheifer, Michiel Huisman, Victor Löw, Wolter Muller, Ian Bok, Ann Ceurvels, Joyce de Troch, Niki Safari, Carmen Elias, Fleur van de Kieft, Patty Brard, Chantal van Rooijen, Joris Kieviets

Omdat veel soap-acteurs een hoofdrol in deze feel-good-film vertolken kun je je afvragen of ‘Costa!’ een uit de hand gelopen aflevering uit een soap-serie is. Gelukkig blijkt dat allemaal mee te vallen.

De locatie (een zonnig strand in Spanje) is slim gekozen. Enerzijds omdat mooie mensen in badkleding de doelgroep zeker aanspreekt, anderzijds omdat Salou voor veel jongeren een bekende vakantiebestemming is. Het verhaal van ‘Costa!’ is een combinatie van een feel-good film en een romantisch drama. Wat betreft het feel-good gedeelte is er gekozen voor eenvoudige, stereotiepe personages. Een duidelijke rol voor de goede personen en voor de slechteriken en een verbindende rode draad dankzij een danswedstrijd. Daarnaast is er veel humor toegevoegd, een beetje aktie en dit alles vindt plaats op een zonnig strand met mooie mensen, cocktails en ontspanning.

Het romantische gedeelte wordt ingevuld door twee personages, wiens karakters wat meer uitgewerkt worden. Hoewel ook niet echt diepgaand maakt dit gedeelte wel dat het “soap-gevoel” naar de achtergrond verdwijnt. Het mooiste gedeelte uit de film is dan ook het gesprek tussen Rens (Daan Schuurmans) en Janet (Georgina Verbaan) waarin hij vertelt over zijn beroep als glazenwasser en Janet haar onzekerheid toont en laat weten geen vriendinnen te hebben. De film is behoorlijk voorspelbaar, maar dat geeft niet bij een film als deze. En de chemie voor het romantische gedeelte is voldoende aanwezig bij Rens en de onhandige Janet. Hij vlucht voor echte keuzes in het leven en zij laat zich op haar kop zitten door haar zus en twee irritante vriendinnen. Omdat deze karakters wat nadrukkelijker aanwezig zijn, en er ook voldoende sympathie ontstaat, is de liefde absoluut geloofwaardig. Het geheel wordt opgeleukt met hippe muziek, vrolijke danspasjes en een enkele actiescène.

Regisseur Johan Nijenhuis heeft prima werk verricht met deze film. De film heeft ruim voldoende identiteit en bestaansrecht en is zeker geen soap-aflevering. Het aantal bioscoopbezoekers heeft er dan ook voor gezorgd dat ‘Costa!’ de status van Platina Film kreeg. Het verhaal kent weliswaar geen diepe moraal, de acteerprestaties zijn niet Gouden Kalf-waardig en er is ook geen sprake van een verheffend plot, maar dat neemt niet weg dat dit een leuke en gezellige film is om te zien. En daar is helemaal niets mis mee.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 1 maart 2001