Counterparts – Gegenüber (2007)

Regie: Jan Bonny | 96 minuten | drama | Acteurs: Matthias Brandt, Victoria Trauttmansdorff, Wotan Wilke Möhring, Susanne Bormann, Anna Brass, Pablo Ben-Yakov, Jochen Striebeck

Een film die pijn doet: een betere omschrijving voor het meeslepende ‘Counterparts’ is er niet. In deze deprimerende vertelling zijn de gevolgen van huiselijk geweld in beeld gebracht. Snoeihard en realistisch. Het bijzondere aan deze film is het gegeven dat het ditmaal de vrouw is die zich aan mishandeling bezondigt. De klappen zijn er echter niet minder om.

‘Counterparts’ verhaalt over Georg (Brandt) en zijn vrouw Anne (Trauttmansdorff). Het echtpaar lijkt voor het geluk geboren. Terwijl politieagent Georg kans maakt op een betrekking als commissaris, is Anne gelukkig met haar baan als onderwijzeres. Voor de buitenwereld lijkt het alsof het echtpaar een sprookjeshuwelijk heeft. De twee lijken nog steeds dolverliefd te zijn en de gevoelige Georg trakteert zijn eega regelmatig op een bos bloemen. Binnenskamers is er echter geen sprake van een gelukkig huwelijk. De in zijn beroep zo beheerste Georg is zijn levenslust verloren en sjokt in zombiemodus door het leven. Zelfbeheersing blijkt apathie te zijn. De gelukkig ogende Anne blijkt een doodongelukkige vrouw te zijn die constant met zichzelf in de knoop ligt. De kinderen van het paar zijn in de loop der jaren steeds meer van haar vervreemd en ook hun relatie met opa en oma van moeders kant kan niet slechter zijn. Terwijl Anne constant naar bevestiging van haar arrogante ouders zoekt, krijgt ze enkel verwijten naar haar hoofd geslingerd. Het breekpunt is genaderd. Geweld is nog de enige oplossing.

‘Counterparts’ is een naargeestig portret van een in geestelijk verval geraakte vrouw. De neerwaartse spiraal waarin de eens zo levenslustige Anne zich bevindt is loodzwaar in beeld gebracht. Trauttmansdorff zet haar personage neer als een beschadigd mens waar je ondanks haar verschrikkelijke gedrag intense medelijden mee moet hebben. Een goede afloop kan er onmogelijk inzitten. Een verzoeningspoging van haar kant doet pijn, omdat je weet dat de vrouw onherroepelijk terugvalt in haar oude gedrag. Het is ongelooflijk om te zien hoe diep Trauttmansdorff gaat in haar rol, die ongetwijfeld loodzwaar moet zijn geweest.

Ook Brandt zet een krachtige rol neer. De heldenrol die Georg toegedicht wordt (hij redde een collega) kan niet verder van de waarheid af staan. Medelijden is het enige dat deze man oproept. Georg balanceert op het randje van de afgrond. De liefde voor zijn vrouw is groot, maar haar gedrag drijft hem tot waanzin. De klappen die hij krijgt, ziet hij bijna als een teken van liefde. De enige aanraking die hij van haar krijgt.

‘Counterparts’ is een inktzwarte film. een film over verstoorde ouder-kind verhoudingen, het onvermogen om te communiceren en intense zelfhaat. De schaduw van beroepspessimist Michael Haneke hangt als een zwarte wolk boven deze film. Je kunt ‘Counterparts’ zien als een soort ‘what if’ film. Wat zou er gebeuren als de gekwetste, Borderline pianiste uit Haneke’s ‘La Pianiste’ een gezin had gehad. Afijn, cinefielen die niet vies zijn van een even genadeloze als compromisloze film over beschadigde mensen moeten deze film gaan zien. Kun je niet tegen deprimerende (want dat is het) films die nog dagenlang in je hoofd blijven spoken, dan moet je deze psychologische horrorfilm niet gaan zien. Drama met hoofdletter D.