Country Strong (2010)

Regie: Shana Feste | 112 minuten | drama, muziek | Acteurs: Gwyneth Paltrow, Tim McGraw, Garrett Hedlund, Leighton Meester, Marshall Chapman, Lari White, Jeremy Childs, J.D. Parker, Lisa Stewart, Jackie Welch, Cinda McCain, Gabe Sipos, Sandra Harris, Megan Henderson,  Dan Beene

In ‘Country Strong’ verrast Gwyneth Paltrow de kijker met een aangenaam en warm gezang. Iets wat nog wel eens anders wil uitpakken wanneer acteurs of actrices zich de rol van zanger of zangeres aanmeten.

Naar verluidt baseerde regisseur Shana Feste de rol van Paltrow op zangeres Britney Spears. Maar veel verder dan de blonde lokken van Kelly Canter (Paltrow) lijkt die gelijkenis niet op te gaan. ‘Country Strong’ gaat logischerwijs dan ook veel meer om het countrygenre dan om dat van pop. Shana Feste verwerkte tevens alle clichés die aan het genre vastkleven; de verslaafde artiest, de foute manager, een onmogelijke liefde en natuurlijk een keur aan melancholische muziek, Cowboy hoeden en Amerikaanse wagens. Wat dat betreft bevat ‘Country Strong’ alle ingrediënten die het grote publiek van een dergelijke film mag verwachten.

Maar ‘Country Strong’ bevat voornamelijk ook een beschrijving van de periode dat zangeres Kelly Canter na het verlaten van een afkickkliniek haar carrière weer handen en voeten probeert te geven. De achtergrond en het hoe en waarom wordt daarbij minimaal belicht. Wat dat betreft mist ‘Country Strong’ wellicht wat psychologische achtergronden die een dergelijke film zo interessant kunnen maken. Het maakt ‘Country Strong’ uiteindelijk meer tot een melodramatische muziekfilm dan tot een ‘Ray’ of ‘Walk the Line’. En toch moet regisseur Shana Feste voornamelijk ook naar die laatste erg goed gekeken hebben.  Want wanneer collega-zangers Chiles Stanton (Leighton Meester) en Beau Hutton (Garrett Hedlund) het podium betreden, ontpoppen zich een ware June Carter en Johnny Cash.

Aan het begin van ‘Country Strong’ is het even zoeken naar de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt. Want anders dan de traditionele Amerikaanse invloeden doen vermoedden, speelt deze film zich verrassend genoeg af in het hier en nu. En alhoewel dit niet overdreven is uitgebuit, is dit voor het soort film redelijk uniek.

Aan muziek heeft ‘Country Strong’ geen tekort. Het nummer ‘Coming Home’ werd zelfs genomineerd voor een Oscar. Het leverde de film flink wat publiciteit op. Uiteindelijk heeft dit er niet voor kunnen zorgen dat ‘Country Strong’ een onsterfelijke status zou bereiken. En toch zal dit dramatische, en regelmatig ook romantische verhaal het best goed doen op de door vrouwen graag bekeken televisiezenders.

Tjeerd Kooistra