Coupez ! (2022)

Recensie Coupez! CinemagazineRegie: Michel Hazanavicius | 110 minuten | komedie, horror | Acteurs: Romain Duris, Bérénice Bejo, Grégory Gadebois, Finnegan Oldfield, Matilda Anna Ingrid Lutz, Sébastien Chassagne, Raphaël Quenard, Lyès Salem, Jean-Pascal Zadi, Simone Hazanavicius, Agnès Hurstel, Charlie Dupont, Yoshiko Takehara

Remakes zijn er in allerlei soorten en maten. Succesvolle remakes nemen ouder materiaal en doen er iets nieuws, interessants of intelligents mee. Voorbeelden zijn ‘The Thing’ (John Carpenter, 1982), ‘Scarface’ (Brian De Palma, 1983), ‘True Grit’ (Joel & Ethan Coen, 2010) en ‘Suspiria’ (Luca Guadagnino, 2018). Voor elke goede remake zijn er echter een dozijn slechte. Dit zijn films die doorgaans geschikt en kwalitatief bronmateriaal uitpikken om vervolgens te kunnen leunen op nostalgie en naamsbekendheid. Deze films zijn meestal geen lang leven beschoren en verdwijnen al snel in de obscuriteit.

De meeste toeschouwers die over ‘Coupez!’ struikelen, een Franse zombie-komedie, zullen geen idee hebben dat het een remake is van de Japanse lowbudgetfilm ‘One Cut of the Dead’ (2017). Je kunt echter niemand hun onwetendheid kwalijk nemen, aangezien de oorspronkelijke film nooit doorbrak in Nederland vanwege desinteresse van de distributeurs. Dat is jammer. ‘One Cut of the Dead’ is namelijk een scherpzinnige horrorkomedie, gemaakt met boordevol vindingrijkheid en aandacht voor detail. De film, over een filmploeg die te maken krijgt met een zombie-uitbraak, heeft sinds zijn uitkomst talloze fans weten te verwerven. Het is niet moeilijk om in te zien waarom. Voor liefhebbers van originele en zelfbewuste cinema, is de Japanse prent een absolute must-see.

‘Coupez!’ is de onvermijdelijke remake van ‘One Cut of the Dead.’ Regisseur Michel Hazanavicius (van het Oscarwinnende ‘The Artist’, 2011) heeft een vrij eenvoudige kopie van de originele film gemaakt. De personages, de dialogen en de plotwendingen zijn bijna exact hetzelfde gebleven. Waarom moeizaam een Japanse culthit shot voor shot, en in het Frans met een bekendere cast, opnieuw maken? Om nieuw publiek te bereiken dat vijf jaar geleden de originele film negeerde, natuurlijk. Producenten Vincent Maraval en Noémie Devide benaderden Hazanavicius om te zien of hij geïnteresseerd zou zijn in deelname aan het project. Hij stemde toe. De cineast wilde naar eigen zeggen al geruime tijd een komedie over een filmploeg maken, en de gelegenheid om deze remake samen te stellen kwam daarom als geroepen.

Het beoordelen van ‘Coupez!’ op zijn eigen waarden is een uitdaging, omdat ‘One Cut of the Dead’ altijd in je achterhoofd sluimert. Voor degenen die het origineel niet hebben gezien zal de remake gemakkelijk genoeg zijn om te kijken, met degelijk acteerwerk en een bekwame cameravoering. Voor ‘One Cut of the Dead’-fans is er echter geen reden om terug te keren naar dit verhaal, omdat Hazanavicius de verrassingen heeft weggenomen en Japanse innovatie heeft vervangen door gepolijste filmtechnieken. De film is eerder klinisch dan persoonlijk.

‘Coupez!’ mist uiteindelijk wat ‘One Cut of the Dead’ zo’n onverwacht goede film maakte: de authenticiteit en de waaghalzerij. Regisseur Shin’ichirô Ueda maakte zijn film met slechts drie miljoen Yen (27.000 dollar) en onder de meest barre omstandigheden. Die beperkingen vallen duidelijk terug te zien in de film, en dat geeft ‘One Cut of the Dead’ veel van zijn charme en puurheid. ‘Coupez!’ schiet tekort in dat opzicht. Het is niet dat de film een complete mislukking is, maar eerder dat het zijn eigen bestaansrecht nooit weet te waarborgen. Uiteindelijk is hier niets nieuws onder de zon.

Len Karstens

Bioscooprelease: 18 augustus 2022