Coyote Ugly (2000)

Regie: David McNally | 100 minuten | drama, muziek, komedie, romantiek | Acteurs: Piper Perabo, Adam Garcia, John Goodman, Maria Bello, Izabella Miko, Tyra Banks, Bridget Moynahan, Melanie Lynskey, Del Pentecost, Michael Weston, LeAnn Rimes, Jeremy Rowley, Ellen Cleghorne, John Fugelsang, Bud Cort, Johnny Knoxville, Michael Bay

Een stel meiden dat danst op de bar en op tafels en drank inschenkt voor de mannen. Dat zijn de coyotes. Op het eerste oog lijkt het een typische mannenfilm; schaars geklede vrouwen die dansen op een bar. Toch is ‘Coyote Ugly’ een uitgesproken meidenfilm. De meisjes die dit werk doen zijn namelijk stuk voor stuk meiden met een droom. Ze willen allemaal beroemd worden, als zangeres, danseres of iets anders. Om deze droom te verwezenlijken hebben ze geld nodig en daarom werken ze in deze bar.

Violet Sanford is een verlegen meisje dat bij haar vader woont. Haar grote droom is een beroemde zangeres te worden. Ze wil het gaan maken in de grote stad en verhuist daarom naar New York. Al vele meiden voor haar hebben dit geprobeerd maar allemaal hebben zij gefaald. In New York aangekomen lijken de tegenslagen zich ook voor Violet op te stapelen. Toch heeft haar zelf geschreven nummer wel succes want naar aanleiding van het bandje dat ze heeft opgestuurd krijgt ze een uitnodiging voor een talentenjacht. Haar plankenkoorts speelt haar parten want verlamd door angst rent zij het podium weer af zonder een woord te zeggen. Ze lijkt weer terug bij af te zijn en zoekt een baantje. Ze gaat werken als coyote in de bar. Op het eerste gezicht lijkt het haat en nijd te zijn onder de meiden, maar hoe beter ze elkaar leren kennen, hoe meer ze elkaar het succes gunnen. Violet heeft het zo naar haar zin dat ze zelfs een optreden laat schieten voor het werken in de bar. Als haar vriendje, die dit optreden voor haar had geregeld, daar achter komt is hij dan ook erg teleurgesteld. Ook haar vader is niet blij met haar nieuwe beroep. Maar dankzij de onvoorwaardelijke steun van haar vrienden lukt het haar uiteindelijk om door te breken als songwriter. Zelf het podium opgaan is geen optie meer voor Violet. Zal haar droom alsnog uit kunnen komen?

‘Can’t fight the moonlight’ van LeAnn Rimes is een van de bekendste nummers van de soundtrack van deze film. LeAnn Rimes heeft in het echte leven ook veel te danken aan Violet. Als haar nummer niet was gekozen voor deze film had ze waarschijnlijk niet het succes bereikt wat ze nu heeft kunnen bereiken met haar muziek.

Violet wordt gespeeld door Piper Perabo, een prachtige vrouw die door deze rol toch wel ‘ontdekt’ is bij het grote publiek. Jammer dat Piper eigenlijk te mooi is voor deze rol. Want wie gelooft nu dat dit meisje onzeker is en geen succes heeft in haar leven? Piper Perabo is een prima actrice maar minder geschikt voor een rol als deze. Het was beter geweest als een Girl next door type de rol van Violet vertolkt had. Een verrassende rol is er weggelegd voor America’s Next Topmodel-presentatrice Tyra Banks. Een mooie vrouw met een goed figuur die de rol van een van de coyotes op zich neemt. Dansen kan ze als de beste, met haar kont draaien om de mannen in het publiek te verleiden gaat haar ook goed af. Maar over haar acteertalent is weinig positiefs te zeggen.

Over het algemeen is ‘Coyote Ugly’ een leuke genrefilm als tussendoortje. De vrolijke muziek, het dansen, de knappe actrices en knappe acteurs zijn de perfecte ingrediënten voor een lekker meidenavondje.

Eveliene Sanders

Bioscooprelease: 5 oktober 2000