Crank (2006)

Regie: Mark Neveldine, Brian Taylor | 87 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Jason Statham, Amy Smart, Jose Pablo Cantillo, Efren Ramirez, Dwight Yoakam, Carlos Sanz, Reno Wilson, Edi Gathegi, Glenn Howerton, Jay Xcala, Keone Young, Valarie Rae Miller, Yousuf Azami, Laurent Schwaar, David Brown

Jan de Bonts ‘Speed’ uit 1994 is een spectaculaire actiefilm en werd een enorm succes. De kracht van ‘Speed’ is ontegenzeggelijk de constante actie. Voor degenen die het niet meer weten: een boef had in een bus een bom verstopt die zou afgaan als de snelheid van de bus onder de 80 km per uur zou komen. Een dergelijk idee staat natuurlijk garant voor een aaneenschakeling van spannende momenten. Met het idee van ‘Speed’ in hun achterhoofd hebben de makers wellicht ook ‘Crank’ gemaakt, een geinige non-stop actiefilm.

In ‘Crank’ is huurmoordenaar Chev te grazen genomen door een stel schurken. Ze hebben hem de zogenaamde Beijing-cocktail gegeven, wat betekent dat zijn hartslag niet te laag mag worden want dan verliest hij het bewustzijn met uiteindelijk de dood als gevolg. De enige manier waarop Chev zijn dood kan uitstellen is door te zorgen voor een constante toevoer van adrenaline naar zijn hart. Dus Chev gaat achter de schurken aan al rennend, schietend, scheurend en snuivend om zo zijn adrenaline op peil te houden. Ondertussen moet hij ook nog zijn vriendin Eve die denkt dat hij een programmeur van videospelletjes is, in veiligheid brengen.

‘Crank’ is een amusante no-nonsens, licht verteerbare actiefilm. De kracht van ‘Crank’ is het leuk bedachte script in combinatie met de vele actie. Het idee is natuurlijk te zot voor het worden, maar het geeft de makers juist een excuus om de ene actiescène aan de andere te rijgen. Chev moet tenslotte in beweging blijven anders gaat hij dood. ‘Crank’ is snel en flitsend gefilmd, veel snelle, korte beelden, gemaakt met een handheld camera, veel gebruik van split-screen en af en toe kijken we in Chev’s lichaam en zien we zijn hart pompen.

Chev wordt gespeeld door Jason Statham die ooit doorbrak met ‘Lock, Stock and Two Smoking Barrels’ en ‘Snatch’ en die de laatste jaren voornamelijk te zien is in snelle actiefilms zoals ‘The Transporter’ en ‘Chaos’. Daarnaast speelde hij bijrollen in ‘The Italian Job’ en ‘Collateral’. Geen geweldige acteur, maar als eendimensionale actieheld met de droge humor doet hij het prima.

‘Crank’ is een lekkere luchtige actiefilm die heerlijk ongeloofwaardig is, goede actiescènes heeft, goed camerawerk en die bij vlagen ronduit primitief is. Bijvoorbeeld in de scène waarin Chev een auto nodig heeft en een Arabisch uitziende taxichauffeur uit z’n auto gooit en “Al Qaida” roept waarop de voorbijgangers de man bijna lynchen en Chev er van door kan met de taxi.

Het mag de pret echter niet drukken, ‘Crank’ is een prima film die dankzij het bizarre script, de vele actie en het experimentele camerawerk net even iets interessanter is dan de gemiddelde hersenloze actiefilm.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 6 september 2007