Crazy Like a Fox (1926)

Regie: Leo McCarey | 25 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Charley Chase, William V. Mong, Martha Sleeper, Milla Davenport, William Blaisdell, Max Asher, Al Hallett

‘Leo McCarey begreep mensen beter dan welke andere Hollywood-regisseur dan ook’. Was getekend, de Franse filmmaker Jean Renoir. Hij bedoelde daarmee dat McCarey een neusje had voor wat het filmpubliek wilde zien. Hij maakte meer dan tweehonderd films, hoofdzakelijk komedies, en was de grote man achter ‘Duck Soup’ (1933), de populairste film van The Marx Brothers. Bovendien was het McCarey die de karakters ‘Stan’ en ‘Ollie’ ontwikkelde waarmee Stan Laurel en Oliver Hardy wereldberoemd zouden worden. Na hun eerste film samen – ‘Putting Pants on Philip’ uit 1927 – was het McCarey die inzag dat de twee als duo aan elkaar gekoppeld moesten worden. Hij had de supervisie over ‘The Second Hundred Years’, eveneens uit 1927, waarin beide heren voor het eerst als ‘Stan’ en ‘Ollie’ te zien zijn.

Ook Charley Chase werkte veelvuldig samen met Leo McCarey, onder meer voor de film ‘Crazy Like a Fox’, een 25 minuten durende short uit 1926. Een filmpje met een onwaarschijnlijk plot en weinig subtiele humor en dus geen hoogtepunt uit het oeuvre van McCarey. ‘Crazy Like a Fox’ opent met de ouders van een door Martha Sleeper gespeelde jonge vrouw, die haar hebben ‘uitgehuwelijkt’ aan de zoon van een oude vriend. Die zoon, Wilson, wordt gespeeld door Charley Chase. Beide kinderen willen niets van dit gearrangeerde huwelijk weten, ook al hebben ze elkaar nog nooit ontmoet. Toevalligerwijs komen ze elkaar tegen op een treinstation, en nog toevalliger is dat ze als een blok voor elkaar vallen. Wilson wringt zich vervolgens in de gekste bochten om onder het geplande huwelijk uit te komen, omdat hij veel liever met zijn nieuwe vriendinnetje wil trouwen. Niet wetende dat het één en dezelfde persoon is.

Alsof dit allemaal nog niet vergezocht genoeg is, probeert Charley zijn verloving te verbreken door te doen alsof hij gestoord is. En die gekte wordt opgeroepen elke keer wanneer iemand op een fluitje blaast (!). Vanaf dat moment slaat ‘Crazy Like a Fox’ door. Oliver Hardy duikt nog even op als degene die het plaatselijke sanatorium inschakelt omdat er een ‘madman on the loose’ is. Sommige mensen houden van dit soort weinig subtiele humor. Voor hen zal dit filmpje best te pruimen zijn, al zullen zelfs zij vallen over de casting van de blanke Max Asher in de rol van de zwarte butler van de ouders van de bruid. En dat maakt dit filmpje niet alleen grof, maar ook nog eens pijnlijk gedateerd.

‘Crazy Like a Fox’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).