Criminal (2016)

Regie: Ariel Vromen | 113 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Kevin Costner, Gary Oldman, Tommy Lee Jones, Ryan Reynolds, Gal Gadot, Jordi Mollà, Michael Pitt, Amaury Nolasco, Alice Eve, Antje Traue, Scott Adkins, Lara Decaro

De overdracht van iemands brein, bewustzijn of intellect op de ander (mens of machine) heeft al heel wat schrijvers, filmmakers en andere kunstenaars geïnspireerd. Van films, comics, games en series (“Dollhouse” (2009-2010) ontleent er zelfs zijn hele bestaan aan); de voorbeelden zijn eindeloos. Meestal wordt het onderwerp met een bepaalde mate van plechtigheid benaderd, maar iedereen kent de hilarische wijze waarop Joeys “Days of Our Lives”-personage Dr. Drake Ramoray het brein van Jessica Lockhart (Susan Sarandon) in “Friends” kreeg. In ‘Criminal’ (2016), een actiethriller, gaan we weer de serieuze kant op.

Bill Pope (Ryan Reynolds in een rol die je bijna een cameo mag noemen), Billy genoemd door zijn vrouw Jill(y) (Gal Gadot), is een Intelligence officer bij de CIA. Hij is op een belangrijke missie, maar vindt nog tijd om even met zijn vrouw en kind te bellen. Wanneer hij ontdekt dat hij achtervolgd wordt, dringt de ernst van de situatie echter tot hem door en het blijken de laatste momenten geweest te zijn die het gezin – hoewel ver van elkaar vandaan – doorbrachten. Billy sterft. Collega’s van de CIA zijn net te laat, maar Billy’s baas Quaker Wells (Gary Oldman) geeft de moed niet zo snel op. Billy beschikte namelijk over zeer gevoelige informatie, gegevens waarmee een wereldoorlog voorkomen kan worden. Hij schakelt Dr. Franks (Tommy Lee Jones) in, een man die al achttien jaar bezig is met het ontwikkelen van een methode om de inhoud van iemands brein over te zetten naar een ander levend wezen. Dit is echter de eerste keer dat het van mens naar mens moet gaan.

De ontvanger van Billy’s geheugen is – natuurlijk – een persoon die de autoriteiten het liefst in de diepste krochten van de zwaarst beveiligde gevangenis op aarde laten zitten. Maar Dr. Franks eist dat het deze Jerico Stewart (Kevin Costner) moet zijn, of niemand. Jerico heeft als kind namelijk een bepaald hersenletsel opgelopen waardoor hij a. inderdaad een gevoelloze crimineel/moordenaar is geworden, maar b. ook de perfecte kandidaat is voor dit experiment, omdat bepaalde delen van zijn hersens onderontwikkeld zijn.

Hoe dit afloopt, laat zich raden. ‘Criminal’ is een degelijke actiethriller die niet heel veel nieuws doet, maar die gedragen wordt door fijn acteerwerk van een Costner op dreef. Het is makkelijk hem te accepteren als ijskoude meedogenloze amorele misdadiger, ondanks dat je hem waarschijnlijk vaker gezien hebt in de wat vriendelijkere rollen. De andere grote namen in deze film krijgen minder te doen, maar leggen toch ook genoeg gewicht in de schaal om de film niet het predikaat B-film te geven. Vooral Oldman is sterk als opperbaas die de druk van zijn werk niet aankan. Minder goed uit de verf komen de bad guys. Jordi Mollà speelt Xavier Heimdahl, met henchwoman Elsa Mueller (Antje Traue), maar wat nu preciés zijn doel is, blijft wazig. Daardoor is de film nergens echt spannend en voelen de actiescènes niet oprecht urgent. Nooit heb je het gevoel dat er (veel) mensenlevens op het spel staan, al vallen er natuurlijk wel wat slachtoffers, ook onschuldige.

Wat ook jammer is, is dat het op zich intrigerende (maar niet originele) idee van de breinoverdracht niet ten volste benut wordt. ‘Criminal’ bevat een paar scènes in waarin Jerico ineens emoties toont en daar zelf van schrikt, maar daar blijft het eigenlijk bij. Je had ongeveer hetzelfde effect gekregen als de stervende CIA-agent tijdens zijn sterfscène een brief met belangrijke aanwijzingen in de handen van de geharde crimineel had gedrukt. ‘Criminal’ is een film die niet alle potentie waarmaakt, maar die ook zeker geen vervelende tijdsbesteding is als je in de stemming bent voor een actiethriller met veel bekende Hollywoodkoppen.

Bioscooprelease: 25 augustus 2016