Crimson Tide (1995)

Regie: Tony Scott | 116 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Denzel Washington, Gene Hackman, Matt Craven, George Dzundza, Viggo Mortensen, James Gandolfini, Rocky Carroll, Jaime Gomez, Michael Milhoan, Scott Burkholder, Danny Nucci, Lillo Brancato, Eric Bruskotter, Rick Schroder, Steve Zahn, Marcello Thedford, R.J. Knoll

Uit deze film blijkt dat een onderzeeër een perfecte setting is voor een thriller. Het feit dat je als het ware opgesloten zit en geen kant op kan, zorgt voor extra spannende momenten wanneer de vijand nadert en er een confrontatie plaatsvindt. Er ontstaat tussen de bemanningsleden een spanningsveld dat tegen hoge druk bestemd moet zijn.

Aan het roer staat regisseur Tony Scott, een ervaren rot in het vak, die als regisseur al tal van bekende films heeft gemaakt. Van zijn hand zijn onder andere ‘True Romance’, ‘Days of Thunder’ en ‘Top Gun’.  Tony Scott heeft de mogelijkheid om van deze film een enorme spectaculaire blockbuster te maken. Hij kiest echter voor een karakterthriller, waarbij de karakterontwikkelingen van de personages in combinatie met hun omgeving voor de nodige spanning moeten zorgen. De hoofdrolspelers wordt geen tijd gegund om uitgebreid een levensverhaal te vertellen. Het zijn bekende en gerenommeerde acteurs, die de opdracht krijgen om van meet af aan de kijkers mee te slepen in het verhaal en de vanaf dat moment onstane ontwikkelingen van de karakters.

Denzel Washington en Gene Hackman zijn van die acteurs die, wanneer zij in hun goede doen zijn, hiertoe in staat zijn. Denzel Washington kan diverse karakters vertolken zowel die van bad guy (‘Training Day’ en ‘Man on Fire’) als nu de good guy in ‘Crimson Tide’. Zijn personage, Ron Hunter, is overtuigd van zijn gelijk in het conflict met kapitein Frank Ramsey en laat zich leiden door zijn morele overwegingen. Gene Hackman (‘Unforgiven’ en ‘The Firm’), die minstens net zo goed en veelzijdig is als Denzel Washington speelt de rol van Ramsey. Ramsey vindt daarentegen, dat sommige beslissingen gemaakt moeten worden, ondanks dat ze kunnen leiden tot de start van een oorlog. Zowel Denzel Washington en Gene Hackman weten je te mee te slepen in hun persoonlijke motivatie en de strijd tussen de twee wordt harder en gemener.  Het gaat in deze film er niet om dat je een kant kiest in deze strijd, het gaat om hoe de strijd wordt gestreden. De kracht van de film schuilt in de beslissingen die Hunter moet nemen. Aan de ene kant is het nobel om voor je idealen op te komen, maar hoe ver kan je gaan om die te verwezenlijken?

‘Crimson Tide’ is een sterke film die je naar het puntje van je stoel doet schuiven, maar geen absolute topper. Daar moet Tony Scott toch het tij voor keren.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 3 augustus 1995