Croissant de Triomphe (2013)

Regie: Paul Rudish | 3 minuten | animatie, korte film, komedie, familie | Originele stemmencast: Russi Taylor, Chris Diamantopoulos, Karen Strassman, Pascal Germain, Xavier Fagnon, Paul Rudish, Tress MacNeille

Zeg je Parijs, dan zeg je koffie en een croissant op een terrasje. Van de talloze associaties die je met de bruisende Franse hoofdstad hebt, hoort het perfecte ontbijtje toch wel in de top vijf. In het korte, amusante filmpje ‘Croissant de Triomphe’ brengt Disney Animation een ode aan Parijs. ‘Croissant de Triomphe’ is één van de negentien cartoons waarin Mickey Mouse een welverdiende comeback maakt.

De vormgeving van het 2-D filmpje ademt de jaren dertig, maar natuurlijk is de stijl meer geëvolueerd dan dat. De achtergronden zijn waanzinnig mooi uitgewerkt en de snelheid van het filmpje zorgt ervoor dat je na vier keer kijken nog steeds nieuwe gags ontdekt. Ongelooflijk, sommige bekende Parijse gebouwen zijn maar een fractie in beeld, maar toch herkenbaar en knap geanimeerd. De plot is eenvoudig: Minnie runt een goedbezocht café in Parijs, maar wanneer ze de bestellingen op heeft genomen, blijkt dat een stel muizen (…) haar voorraad croissantjes heeft opgesmikkeld. In paniek belt ze Katrien Duck, die een patisserie bestiert voor een bestelling croissantjes, die Mickey vervolgens met vliegende spoed naar Minnies café moet zien te krijgen. Die tocht door het drukke Parijse verkeer gaat niet zonder slag of stoot. Maar gelukkig is vindingrijkheid één van Mickeys goede eigenschappen. Het levert een hilarisch, razendsnel avontuur op, waarbij je ogen en oren te kort komt. Extra pluspunt is het feit dat het filmpje volledig in het Frans gesproken is, voor Amerikaanse begrippen best een gedurfde actie.

‘Croissant de Triomphe’ staat als extra op de DVD en blu-ray van ‘Planes’, en is daarmee stiekem zelfs leuker als de hoofdfilm, in ieder geval voor volwassenen. Het filmpje wist bij de Emmy Awards in september 2013 drie gerechtvaardigde prijzen te bemachtigen. ‘Croissant de Triomphe’ smaakt naar meer! Welkom terug, Mickey!

‘Croissant de Triomphe’ verschijnt woensdag 19 februari 2014 op DVD en blu-ray (als extra op de DVD van ‘Planes’).