Crónicas (2004)

Regie: Sebastián Cordero | 108 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: John Leguizamo, Leonor Watling, Damián Alcázar, José Maria Yazpik, Camilo Luzuriaga, Gloria Leiton, Luiggi Pulla, Henry Layana, Tamara Navas, Alfred Molina

Hoever gaat een journalist om de ‘scoop’ te krijgen waarop hij zit te azen? Verslaggever Manolo Bonilla (John Leguizamo) gaat in ‘Crónicas’ tot het uiterste, maar hij verliest zijn grip op de zaak als hij krijgt te maken met een uiterst geraffineerde psychopaat.

Hoewel al snel duidelijk is wie hoogstwaarschijnlijk ‘het monster van Babahoyo’ is, is dit geenszins reden om halverwege de film al af te haken. Wat ‘Crónicas’ boeiend maakt, is niet de speurtocht naar een seriemoordenaar, maar de psychologische spelletjes die voortdurend worden gespeeld door de hoofdfiguren. Bonilla weet met zijn charme iedereen die hij voor zijn reportages wil gebruiken naar zijn hand te zetten. Hij is een eersteklas manipulator, die zelfs zijn getrouwde collega Marisa weet te verleiden. Desondanks is Bonilla geen onsympathiek mens. Hij lijkt oprecht wroeging te hebben over de gevolgen van zijn daden, en maakt aan het einde van de film ondanks het grote succes van zijn laatste reportage geen zelfvoldane indruk.

Regisseur Cordero had voor de rol van Manolo Bonilla geen betere keus kunnen maken dan John Leguizamo. Leguizamo is als Bonilla innemend en een tikje macho, maar hij weet ook de kwetsbare kant van Bonilla goed uit te beelden. Een andere uitblinker in deze film is de Mexicaanse acteur Damián Alcázar als Vinicio Cepeda. Hij weet Cepeda zo neer te zetten dat op bepaalde momenten toch even de twijfel toeslaat: is hij ‘het monster van Babahoyo’, of heeft hij de seriemoordenaar toevallig ontmoet op een van zijn reizen, zoals hij zelf beweert?
Cordero haalde zijn inspiratie voor het script van ‘Crónicas’ deels uit waargebeurde zaken, zoals die van ‘het monster van de Andes’ en van Daniel Camargo, twee Ecuadoriaanse psychopaten. Ook heeft hij voor zijn verhaal nader onderzocht waarom mensen zo’n grote behoefte hebben aan sensationeel nieuws. De samenleving spreekt schande van de zogenaamde ‘riooljournalistiek’, maar de bestgelezen en bekeken media zijn nog altijd deze, die het meest sensationele nieuws brengen. Cordero concludeerde voor zichzelf dat de sensatiepers voor velen het enige medium is om op de een of andere manier hun verhaal te vertellen, aangezien de ‘serieuze media’ veel zaken die mensen aan het hart gaan onbelicht laten.

‘Crónicas’ geeft inzicht in de manier waarop de media mensen manipuleert, en hoe mensen op hun beurt de media manipuleren. Tevens is het een sterke psychologische thriller. Een geslaagde combinatie, die zeker de moeite waard is om gezien te worden.

Saskia Blokker