Crouching Tiger Hidden Dragon – Wo hu cang long (2000)

Regie: Ang Lee | 115 minuten | actie, avontuur, drama, fantasie, romantiek | Acteurs: Yun-Fat Chow, Ziyi Zhang, Michelle Yeoh, Chen Chang, Sihung Lung, Pei-pei Cheng, Fazeng Li, Xian Gao, Yan Hai, Deming Wang

Na wat zwaardere films als ‘The Ice Storm’ en ‘Sense & Sensibilty’ vond Lee het wel eens tijd worden voor iets anders. De cineast besloot een oude jongensdroom te vervullen en blikte in 2000 zijn eerste Martial Arts-film in. ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ heette het ding en binnen no-time veroverde de film de harten van talloze filmfreaks.

In ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ draait het om het zwaard ‘Green Destiny’. Het wapen is in bezit van de trotse krijger Li (Fat). Als een mysterieuze ninja het uit de kluiten gewassen mes steelt, is het oorlog. Li gaat samen met zijn strijdmakker Yu op zoek naar het ‘Groene Lot’. En passant moet het duo ook op een verwende prinses (Zhang) passen.

Hoewel het verhaaltje van ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ behoorlijk dun is, is de film onverwacht diep. Lee besteedt veel aandacht aan zijn personages en hun problemen. Het bijzondere aan deze film is dat het een mooie symbiose tussen actie en drama heeft gevonden. Hoewel er heel wat geknokt wordt, gaat de actie nooit ten koste van de karakterontwikkeling. Maar adrenalinejunkies die denken bij een praatfilm te zijn beland, hoeven ook niet bang te zijn, er zit wel degelijk genoeg vette Kung Fu in de film.

Sterker nog: de Kung Fu in Lee’s knokfilm zette een nieuwe standaard in het genre. De Chinese regisseur Yimou Zhang ‘leende’ schaamteloos Lee’s succesformule en die jatpartij resulteerde in twee toffe vechtfilms, ‘Hero’ en ‘House of Flying Daggers’. De bindende factor tussen Zhang en Lee’s films is de respectvolle benadering van de Aziatische cultuur.

Verwacht geen botte beukpartijen of ander zinloos geweld, maar zet je schrap voor poëtische battles waarin kleur en balletesque bewegingen de hoofdrol spelen. ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ kun je het beste zien als een ietwat gewelddadig sprookje waarin alles kan. Zo kunnen de vechtersbazen metershoog springen, over water lopen en vechten ze zonder moeite in boomtoppen. Ongeloofwaardig? Zeker. Spectaculair? Dacht het wel!

Hoewel de extravagante actieacrobatiek een belangrijk onderdeel van de film is, wordt het nooit de hoofdmoot van het verhaal. Dankzij een stel Aziatische topacteurs blijf je continu geboeid kijken naar Lee’s film. Hong Kong held Chow Yun Fat is bijzonder goed op dreef. In tegenstelling tot z’n eerdere films acteert Fat zeer ingetogen in ‘Crouching Tiger’. Ook Yeoh is beheerst in haar spel. De chemie tussen haar en Fat is geloofwaardig en puur. De leukste rol is voor Ziyi Zhang.

De mooie Zhang speelt een verwende prinses die over scherpe reflexen beschikt. De actrice speelt overtuigend en haar enthousiasme werkt aanstekelijk. De scènes waarin de Chinese te zien is zijn leuk en sprankelend. Het acteerwerk is van een hoog niveau. Hoewel de film wel eens wat melodramatisch wordt, is het verhaal nooit zwaar op de hand. De mooie kleuren en de minimalistische soundtrack houden de film lekker fris. Ook de onvoorspelbare en filosofische aard van ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ geeft de productie een bijzonder sfeertje.

Kortom: ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ is misschien wel een vechtfilm voor een select publiek, maar de kwaliteit van Lee’s film staat buiten kijf. Een instant classic.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 8 februari 2001