Crown for Christmas (2015)

Recensie Crown for Christmas CinemagazineRegie: Alex Zamm | 83 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Danica McKellar, Rupert Penry-Jones, Ellie Botterill, Pavel Douglas, Colin McFarlane, Amy Marston, Alexandra Evans, Emma Burdon-Sutton, Rose Neville, Rollo Skinner, Deborah Moore, Cristian Bota, Isabela Neamtu, Matei Negrescu, Salvador Morales, Mahaila McKellar, Draco McKellar Verta

Je hebt vast wel eens van de Six Degrees of Kevin Bacon gehoord, waarbij je in maximaal zes stappen een link moet kunnen leggen tussen de Amerikaanse acteur en een willekeurige andere acteur of actrice. Een soortgelijk getal beschrijft de afstand tussen wetenschapper Paul Erdős en een andere wiskundige. Erdős was zo productief dat de kans dat hij met een andere collega een wetenschappelijk artikel heeft gepubliceerd erg groot was. Het Erdős-Bacon-getal is de optelsom van die twee nummers – en er blijkt nog best veel overlap in deze twee werelden. Danica McKellar, bij de fans van “The Wonder Years” bekend als Winnie Cooper, Kevin Arnolds grote liefde en buurmeisje, heeft een Erdős-Bacon-getal van zes (vier plus twee).

Grappig genoeg zie je van haar wiskundige talenten meer dan je ingecalculeerd had terug in ‘Crown for Christmas’ (2015), een mierzoete kerstfilm die verder precies doet wat je van een romantische film die zich afspeelt rond kerst mag verwachten. Als actrice weet ze de kijker nog net zo om haar vinger te winden als toen ze jong was: haar Allie Evans is sympathiek, grappig en down-to-earth. Bepaald niet de meest geschikte kandidate voor de vacature van koningin van het fictieve koninkrijk Winshire, dat ergens in de buurt van Luxemburg zou moeten liggen. Maar zover is het ook nog lang niet, al is dat wel waar de film overduidelijk op aanstuurt.

De Amerikaanse Allie wordt gerekruteerd als gouvernante voor de prinses van Winshire, een tienjarig ‘monster’, dat bij nader inzien reuze meevalt. De twee kunnen het binnen een mum van tijd prima vinden en ook de rest van het personeel – op twee na – loopt met het nieuwe personeelslid weg. Natuurlijk blijft de charme van de spontane Allie niet onopgemerkt bij de vrijgezelle koning, die eigenlijk zou moeten trouwen met een barones, omdat dat weer goed is voor het koninkrijk.

‘Crown for Christmas’ is een vlot wegkijkende romantische film, die het beste te vergelijken is met een Bouquetreeksroman. Wie niets met het genre heeft, kan zich de moeite besparen. Wie even wil weg zwijmelen zonder de hersencellen echt aan het werk te zetten, zal met deze film niet teleurgesteld worden. Op geen enkele wijze zijn de gebeurtenissen op het scherm geloofwaardig of verrassend, maar die kenmerken zijn bij dit soort films vaak juist een vereiste.

DVD-release: 7 november 2018