Cruella (2021)

Recensie Cruella CinemagazineRegie: Craig Gillespie | 134 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Emma Stone, Emma Thompson, Joel Fry, Paul Water Hauser, John McCrea, Emily Beecham, Mark Strong, Kayvan Novak, Kirby Howell-Baptiste, Jamie Demetriou, Niamh Lynch, Andrew Leung, Ed Birch

‘Cruella’ vertelt het verhaal van één van Disneys bekendste en meest aansprekende schurken: Cruella De Vil, de modebewuste, maar door en door gemene vrouw, die haar zinnen heeft gezet op een bontmantel gemaakt van de vacht van dalmatiërpups. Net als bij Maleficent in haar gelijknamige film uit 2014, krijgt de kijker met deze productie een verklaring van hoe de slechterik werd wie ze is. En dan blijkt… het is niet allemaal zo zwart-wit…

Als ze nog jong is, heet Cruella Estella. Liefdevol opgevoed door haar alleenstaande moeder Catherine, probeert het meisje echt de wijze raad van haar moeder op te volgen. Maar ondanks haar goede bedoelingen, raakt Estella steeds in de problemen. Zelfs zo erg dat ze van school gestuurd, pardon, gehaald wordt door Catherine. Deze hardwerkende naaister heeft allang door dat Londen de place to be is voor haar dochter, die net als zij verzot is op mode. In Londen krijgen ze vast een nieuwe kans. Maar dat loopt anders.

Na een afschuwelijk ongeluk, waarvan Estella zichzelf de schuld geeft, komt het pubermeisje alleen – maar met haar hondje Buddy – in de grote stad terecht. Het duurt niet lang of ze ontmoet Horace en Jasper, twee leeftijdsgenootjes. De fantasie van Estella én haar ontwerptalent zijn een goede aanvulling voor het duo, dat al zakkenrollend in hun levensonderhoud voorziet. De jeugdige criminelen beramen steeds vindingrijkere en succesvolle diefstallen. In de jaren die volgen zijn Estella, Jasper en Horace onafscheidelijk.

We zijn inmiddels in de jaren zeventig beland. Voor haar 25ste verjaardag regelt Jasper een baan voor Estella (Emma Stone) bij Liberty, een prestigieus modewarenhuis. Is dit het moment waar ze op gewacht heeft? Kan ze hier haar creativiteit kwijt? Estella leert al snel een harde les, maar zoals een overbekend cliché luidt: waar een deur dichtgaat, gaat een raam open en zo komt Estella terecht bij modekoningin The Baroness (Emma Thompson), want die (h)erkent Estella’s talent wél. Maar dan doet Estella een schokkende ontdekking…

‘Cruella’ is een perfecte mix van actie, drama, humor en misdaad. Het origineverhaal zit ijzersterk in elkaar en het tempo ligt hoog. Zoals je mag verwachten van een film die zich afspeelt in de modewereld, zijn de kostuums, make up en kapsels geweldig, de één nog mooier dan de ander, met één klapstuk wat je ongetwijfeld zult herkennen zodra je het ziet. Het knappe van de ontwerpen is dat ze daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal. Het is niet alleen maar visuele pracht, ze vormen een wezenlijk onderdeel van Cruella’s geschiedenis. Zet die Oscars maar vast klaar!

De muziek speelt een eveneens opvallende rol. Van klassiekers als Five to One van The Doors tot Blondie’s One Way or Another, elk nummer sluit perfect aan bij de beelden en brengen je onherroepelijk in de jaren zeventig sferen. Dan de cast: Emma Stone is fantastisch als zowel Estella als Cruella en maakt van het personage, dat na haar afgrijselijke acties in de Disney-klassieker écht haar verdiende loon krijgt, een gebroken mens. Natuurlijk zijn haar keuzes niet goed te praten, maar je krijgt er meer begrip voor. Emma Thompson is verrukkelijk in haar vertolking van de bitchy modekoningin die allang over haar houdbaarheidsdatum is, maar denkt door zich te omringen met getalenteerde mensen, nog jaren mee te kunnen. Waar de twee Emma’s samen te zien zijn, knettert de film van energie. De twee tegenpolen veroorzaken bijna een chemische reactie. In de bijrollen vallen Paul Walter Hauser (Horace) en Joel Fry (Jasper) in positieve mate op. Ze zijn perfect gecast en elke scène waarin ze zitten is een schot in de roos.

Het bij vlagen behoorlijk duistere ‘Cruella’ is een visueel spektakel, dat echter nooit de kern uit het oog verliest: de relatie tussen Estella, Jasper en Horace vormt het kloppend hart. Het is een genot om het kleine meisje met het bizarre zwart-witte haar op te zien groeien tot de gewiekste Cruella. De berekende Baroness heeft daarin een groot aandeel en dit houdt de film perfect in balans. Volop genieten van deze ge(s)laagde origin story.

VOD-release: 28 mei 2021 (Disney +, Premier Access)
Bioscooprelease: 5 juni 2021
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 8 oktober 2021