Cube (1997)

Regie: Vincenzo Natali | 91 minuten | drama, fantasie, science fiction, horror, thriller | Acteurs: Nicole De Boer, Nicky Guadagni, David Hewlett, Andrew Miller, Julian Richings, Wayne Robson, Maurice Dean Wint

In het begin van ‘Cube’ zien wij een man ontwaken in een vierkante ruimte. Deze ruimte heeft een zestal deuren. Deze deuren vormen de toegang tot een volgende “kamer”. De man gaat via een deur naar een andere kamer en wordt daar vermoord. Vervolgens zien wij een zestal personen ontwaken in verschillende vierkante kamers. De kamers hebben verschillende kleuren licht. Zij gaan op onderzoek uit. Het is voor hen niet duidelijk waarom zij daar zijn en hoe zij daar terecht zijn gekomen. Uiteindelijk ontmoeten zij elkaar in één kamer. Niet alle kamers blijken veilig te zijn. In sommige kamers is een dodelijke val gebouwd. Dit houdt in dat zij telkens moeten uitvinden welke kamer veilig is en welke niet.

De karakters van de hoofdpersonen zijn zo gekozen dat zij ieder een specialiteit hebben. Zo hebben we een politieagent, een wiskundige, een sociaalwerker, een studente, een geestelijk gehandicapte en een ex-gedetineerde. Zij moeten samenwerken om de kubuspuzzel op te lossen. Natuurlijk loopt de spanning hoog op wanneer de groep te maken krijgt met tegenslagen.

Het is een origineel verhaal dat geschreven en geregisseerd is door Vincenzo Natali, die het low budget heeft gefilmd. Tijdens het filmen heeft gebruik gemaakt van slechts één kubus, waar alles zich afspeelt. Hij heeft de kubus of anders belicht of aan de kubus attributen toegevoegd waardoor het lijkt dat je telkens te maken hebt met een andere kubus.

De film komt traag op gang, maar naarmate de film vordert komt er meer vaart in. Helaas wordt het script door matig acteerspel van vrijwel allemaal onbekende acteurs om zeep geholpen. Op de vertolking van de wiskundige door Nicole de Boer na, worden de karakters vrij één dimensionaal neergezet. De kubus op zich heeft al meer diepte. Overigens zal de oplettende kijker zal snel doorhebben dat de namen van de hoodpersonen allemaal namen van gevangenissen zijn. Het originele script verdient zeker de aandacht. Ook de manier waarop het gefilmd is verdient een pluim. Het niveau van het acteerspel moeten we dan maar voor lief nemen, want over de hele linie bekeken is het een prima film.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 11 juli 1998