Cube 2: Hypercube (2002)

Regie: Andrzej Sekula | 95 minuten | science fiction, horror, thriller | Acteurs: Geraint Wyn Davies, Kari Matchett, Matthew Ferguson, Neil Crone, Barbara Gordon, Lindsey Connoll, Grace Lynn Kung, Greer Kent, Bruce Gray, Philip Akin, Paul Robbins, Andrew Scorer

In ‘Cube’ (1997) zagen wij een groep van zes personen ontwaken in kubusvormige ruimtes. Het vervolg hierop, ‘Cube 2: Hypercube’, begint op identieke wijze, alleen is het aantal personen toegenomen. Een achttal vreemdelingen komen samen in één ruimte. Zij weten allen niet hoe zij in de “hypercube” zijn beland. Gedurende de film komen zij erachter dat zij allen op de één of andere manier verbonden zijn met een bekend Amerikaans bedrijf, Izon genamd, dat wapens maakt. Hoewel het doel is om middels samenwerking het geheim te ontrafelen, blijken de uiteenlopende karakters van de personages een struikelblok.

De kubus in het eerste deel is driedimensionaal. Nu blijkt deze kubus een vierde dimensie te hebben, die zich niet rationeel laat verklaren. Dit heeft tot gevolg dat de gebeurtenissen in de diverse ruimtes zich op verschillende tijdstippen afspelen. De hoofdpersonen komen dus meer dan één keer voorbij. Het kan dus zo zijn dat de hoofdpersoon in de ene dimensie nog leeft en in de andere al dood is.

De filmmakers hebben dit originele aspect aan de film toegevoegd en het bloederige horroraspect uit het eerste deel weggelaten, waardoor ‘Cube 2: Hypercube’ meer een psychologische thriller dan een horrorfilm is geworden. Op zichzelf al is dit is een enorme verbetering. Tel daarbij op de betere acteerprestaties en de film blijft nu tot het einde spannend. De kijker zit veel beter in het verhaal en leeft mee met het wel en wee van de hoofdpersonen. De karakters gaan leven. Het enige nadeel is dat de camera zo nu en dan zichtbaar is omdat de verbindingsdeuren tussen de diverse ruimtes glanzend zwart zijn. Buiten dit kleine minpuntje is ‘Cube 2: Hypercube’ een film die je alleen om zijn originaliteit en de verfilming ervan al moet gaan zien.

Lodi Meijer