Curse of Chucky (2013)

Regie: Don Mancini | 97 minuten | horror, thriller | Acteurs: Chantal Quesnelle, Fiona Dourif, Danielle Bisutti, Maitland McConnell, Adam Hurtig, Anne Leveille, Kally Berard, Brad Dourif, Candace Smith, Ali Tataryn, Kevin Anderson, Brennan Elliott, Summer H. Howell, A Martinez, Kyle Nobess, Jennifer Tilly, Tyhr Trubiak, Will Woytowich, Alex Vincent

“Don’t fuck with the Chuck!” Deze gevleugelde kreet is afkomstig uit de ‘Child’s Play’ franchise. In de loop der jaren is deze typische jaren 80- horrorreeks over een moordende pop steeds grotesker geworden. Wat begon als een griezelserie groeide uit tot een bloederige komediereeks waarin seksende poppen en een dame met piepstemmetje en goedgevuld decolleté de hoofdrol opeisten. Geestelijk vader Don Mancini deed er zelf vrolijk aan mee – hij blikte het uiterst debiele ‘Seed of Chucky’ in – maar vond het tijd worden om een andere weg in te slaan. Chucky (met de stem van Brad Dourif) moest weer angstaanjagend worden. Enter ‘Curse of Chucky’.

In ‘Curse of Chucky’ speelt de in een rolstoel gekluisterde Nica (Fiona – de dochter van – Dourif) de hoofdrol. Na de dood van haar moeder – wat iets met een kleine pop met rode haren te maken heeft – komt haar familie op bezoek om de begrafenis te bezoeken en over de toekomst van Nica te praten. Zus Barb (Danielle Bisutti) wil het riante huis wel overnemen en zuslief naar een tehuis voor gehandicapten sturen. Ondertussen is Chucky met heel andere dingen bezig.

‘Curse of Chucky’ is een soort hommage aan ‘Child’s Play’ uit 1988. Het eerste deel was redelijk serieus (nou ja, voor zover dat kan uiteraard) opgebouwd en leunde meer op suspense dan op brute horror. Het draaide meer om piepende deuren en krakende vloeren dan om grafische moordscènes. Deze film gaat op dezelfde manier te werk. Een dinerscène is daardoor zelfs spannend te noemen, omdat één van de gasten een maaltijd met rattengif voorgezet krijgt maar het lange tijd onduidelijk is wie van de gasten de pineut is. Je verwacht elk moment een gorgelend slachtoffer te zien, maar dat gebeurt dus niet. Deze vorm van spanningsopbouw werkt nog steeds goed.

Verder is het opvallend dat Chucky vrij weinig in beeld is. Een slimme zet, want je weet dat hij in hetzelfde gebouw zit als de slachtoffers en zeker zal moorden maar je weet niet wanneer. Ook buiten beeld straalt hij dreiging uit. Mancini heeft Chucky weer eng gemaakt. Missie geslaagd. Helaas kakt de film iets te vaak in. Een flauw zijplotje (met een lauwe lesbische scène) en een paar halfbakken moordpartijen (die amateuristisch in beeld zijn gebracht) doen afbreuk aan de film. De slachtpartijen mochten best wat heftiger (of op z’n minst overtuigender)  in beeld gebracht worden. De spanningsopbouw zakt regelmatig in.

Fans van de serie zullen waarschijnlijk blij zijn met deze reboot. De roodharige pop is weer iets serieuzer te nemen en keert terug naar zijn horror-roots. Deze rechtstreeks op DVD en blu-ray gebrachte film is een aangename verrassing. De volgende keer (want die komt er zeker) nog een klassieke oneliner á la “Don’t fuck with the Chuck!” verzinnen en de franchise is definitief terug op de griezeltroon.

DVD- en blu-ray-release: 16 oktober 2013