Cyrano (2021)

Recensie Cyrano CinemagazineRegie: Joe Wright | 124 minuten | drama, romantiek, musical | Acteurs: Peter Dinklage, Haley Bennett, Kelvin Harrison Jr., Ben Mendelsohn, Monica Dolan, Bashir Salahuddin, Joshua James, Anjana Vasan, Ruth Sheen, Glen Hansard, Sam Amidon, Scott Folan

‘Cyrano’ (2021) is een ode aan de liefde en dat is precies wat Joe Wright wilde maken. Deze twee uur durende liefdesserenade komt dichter in de buurt van een kunstwerk dan een film, want elke scène doet de ogen sprankelen van geluk. Peter Dinklage, die vooral bekend is door zijn rol als Tyrion in “Game of Thrones” (2011-2019), speelt de waanzinnig verliefde Cyrano. Hij kent Roxanne (Haley Bennett) al van jongs af aan en ze zijn goede vrienden, maar omdat Cyrano niet voldoet aan de standaard schoonheid heeft hij zijn liefde nooit durven openbaren. Roxanne wordt ondertussen verliefd op Christian (Kelvin Harisson), een nieuwe soldaat in het leger waar ook Cyrano dient. Daarom vraagt ze Cyrano of hij Christan wil beschermen en vriendschap met hem wil sluiten. De trouwe Cyrano doet wat ze vraagt. Het probleem is dat Christian niet goed is met woorden en daarom stelt Cyrano voor om zijn brieven naar Roxanne te schrijven. Op deze manier kan hij eindelijk zijn liefde naar haar uitdrukken. Ondertussen heeft Roxanne nog een andere minnaar, Hertog De Guiche, die zijn eenheid waar Cyrano en Christian in zitten naar het front dreigt te sturen als zij niet voor hem kiest.

Dit verhaal komt oorspronkelijk van een toneelstuk uit 1897 geschreven door Edmond Rostand en is gebaseerd op het echte leven van Cyrano de Bergerac (1619-1655). Dit toneelstuk is dan ook al meerdere keren verfilmd. ‘Cyrano’ (2021) is gebaseerd op de musical geschreven door Erica Schmidt, tevens ook Peter Dinklages echtgenote. Joe Wright is erin geslaagd mooie historische settings in beeld te brengen door de te filmen op het Italiaanse eiland Sicilië. Ook vond hij het belangrijk dat de zang ter plekke werd opgevoerd, zodat de adem en de imperfecties in de stemmen te horen zijn. Hierdoor komen de emoties van de personages nog beter naar voren. De stemmen van Peter Dinklage en Haley Bennett mogen ook echt geprezen worden.

Cinematografisch is de film buitengewoon prachtig. In de eerste scène is het al duidelijk dat er goed is nagedacht over kleurgebruik en in elke scène past het kleurschema perfect in de sfeer. Ook zijn alledaagse objecten heel slim geïntegreerd in verschillende scènes en lijken vaak een eigen choreografie te hebben: brieven die sierlijk door een kamer fladderen of vuur dat mee danst in een gevecht. Ook worden ze veel gebruikt als instrument in de muziek, zoals wrijvende kleding of klinkende zwaarden. Zo lijkt elk element in elke scène een belangrijke toevoeging aan het prachtige spektakel. In het begin kan dit soms wat chaotisch overkomen, maar dat is enkel voor korte duur. Zodra de personages zijn geïntroduceerd, word je makkelijk meegenomen in ieders beleving.

De film heeft tot slot ook iets moderns. De scène waarin Cyrano wordt geïntroduceerd en zingt heeft iets weg van rap en later zien we soldaten breakdancen tijdens een gevoelig lied van Christian. Hoewel dit erg ongepast lijkt in de tijd dat dit afspeelt, heeft Wright het voor elkaar gekregen dit als historisch accuraat eruit te laten zien. Het stoort niet, maar voegt juist toe aan het gevoel dat het een tijdloos verhaal is dat keer op keer verteld mag worden. Dankzij geweldig acteerwerk is ‘Cyrano’ een twee uur durende serenade die niet verveelt. Vooral lukt het Peter Dinklage zijn gevoelens overtuigend uit te drukken in zijn gezicht, soms met humor, maar vaker vertederend. Omdat deze gevoelens van ongrijpbare liefde en connectie zo herkenbaar is, blijft het fascineren tot het eind.

Sanne Brands

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 10 maart 2022